Stort internationellt intresse för GSP Inkubator

Drygt tio år av uthålligt arbete för att skapa lokala spelföretag med global närvaro och försäljning skapar uppmärksamhet. – Bara de tre senaste månaderna har vi tagit emot fyra internationella besök, från tre världsdelar som vill kartlägga vår modell för framgångsrik inkubation, konstaterar Per-Arne Lundberg, ansvarig för GSP Inkubator.

Under denna vecka är Bibiana Pulido, från University of Montreal i Kanada, i Skövde för att intervjua flera företag och individer som arbetar inom spelbranschen.
- Jag gör en jämförande studie mellan Montreal och Sverige och forskningen syftar till att identifiera framgångsfaktorer som kan leda till global konkurrenskraft, säger Bibiana Pulido.
Case för best practice
Hon kommer direkt efter Douglas Nanka-Bruce, Senior Postdoctoral Researcher, från the Regional Development Centre, Dundalk Institute of Technology på Irland.
- Under sitt besök träffade han tre studios i olika utvecklingsfas, Pieces Interactive, Mindblown Studio och Guru Games, samt inkubatorpersonal och forskare på Högskolan i Skövde, berättar Per-Arne Lundberg som samtidigt konstaterar att drygt tio års arbete med startups inom spel och otaliga besök på internationella mässor och konferenser under samma period satt sina spår.
Som representant för The Honeycom Creative Works Programme använder Douglas Nanka-Bruce The Game Incubator och Gothia Science Park som ett case för best practice.
- Vi valde Skövde på grundval av inkubatorn som är tillägnad enbart dataspel och för den infrastruktur och det affärsstöd som finns i Gothia Science Park samt den höga koncentrationen av spelutveckling i staden vilken skett genom medvetet samarbete, säger Douglas Nanka-Bruce som i sitt arbete även gör studier av film och tv-branschen i Massachussets och interaktiva medier i Tech City i London. Tidigare i vår var Falmouth University och University of Exeter, från England, på besök.
Överföra kunskap och lära om vår modell
- I deras delegation, med såväl rektor som företag och regionutvecklingsdirektör, låg fokus på att förstå de framgångsfaktorer som ligger bakom tillskapandet av närmare 300 nya jobb i en helt ny industri. Falmouth University är mycket intresserade av GSP Inkubators inkubationsmodell och vill gärna utveckla samarbeten för att överföra och lära av den, säger Per-Arne som även tagit emot ett afrikanskt besök:
- Uzo Udemba, som äger The Udemba Group, vill överföra hela vår inkubationsmodell till sin nya satsning i afrikanska Lagos – ett som han säger nytt Gothia science Park och med samma inkubationsmodell. Fast i lite större skala. Uzo Udemba siktar på att bygga en stad och teknikpark för 50 000 hemvändande nigerianer, slutar Per-Arne Lundberg.

Kort om Gothia Innovation AB
GSP Inkubator är en av verksamheterna i Gothia Innovation AB, företaget som har uppdraget att driva och utveckla Gothia Science Park och därigenom skapa tillväxt och förnyelse i Skövdes och närregionens näringsliv. GIAB driver som en del i det arbetet också GSP Open Arena som är en av sex samverkansplattformar i regionen. De största finansiärerna av GIAB:s verksamhet är Västra Götalandsregionen, Skövde kommun, Skaraborgs Kommunalförbund och Vinnova.

• kunskapsöverföring
  • kartläggning