Skaraborg Invest bidrar till nya arbetstillfällen

I en nyligen avslutad nyemission har delägarna i Skaraborg Invest tillsammans gått in med 16 nya miljoner. Under de kommande tre åren ska detta kapital stötta befintliga bolag samt leda till ett antal nyinvesteringar.

När Skaraborg Invest startades för fyra år sedan var ett av målen att skapa nya arbetstillfällen i Skaraborg. Efter fyra års verksamhet har portföljen växt och bidragit till mer än 100 nya arbetstillfällen i Skaraborg i de bolag som Skaraborg Invest investerat i.

- Jag brinner för Skaraborgs utveckling och att vi får fler hållbara tillväxtbolag. Därför är det glädjande att Skaraborg Invest med lokalt riskkapital kan vara en aktiv katalysator för våra portföljbolags utveckling, berättar Carl Henrik Ohlsson, vd för Skaraborg Invest.

Skaraborg Invest har idag en portfölj med 11 bolag inom dataspel, fintech och andra IT-relaterade branscher. Alla bolag har säte i Skaraborg, skalbara affärsidéer och hög innovationsgrad. En framgångsfaktor för tillväxtbolagen är att finnas i Gothia Science Parks kreativa och innovationsrika miljö. Därför har Skaraborg Invest även etablerat sig där för att finnas nära sina portföljbolags vardag.

Delägare är initiativtagarna Länsförsäkringar Skaraborg och Gothia Innovation samt 15 lokala företagsledare/företag, vilka alla är besjälade av att bry sig om Skaraborgs hållbara tillväxt. I en nyligen avslutad nyemission har delägarna tillsammans gått in med 16 nya miljoner. Under de kommande tre åren ska detta kapital stötta befintliga bolag samt öppna för ett antal nyinvesteringar med delägande mellan 5-10 procent. Allt för att fortsätta skapa nya lokala och kreativa arbetstillfällen i Skaraborg.

För vidare information:

Kontakta vd Carl Henrik Ohlsson på 0708-717070 eller cho@skaraborginvest.se.

Mer om Skaraborg Invest

• kreativa miljöer
  • nyemission
  • skaraborg invest
  • skaraborg

Gothia Science Park är en teknik- och forskningspark med IT-profil. Den består av individer, verksamheter, miljöer och processer. I vår innovationsmiljö växer företag snabbare och mer uthålligt vilket bidrar till såväl regional attraktivitet som regional tillväxt. Gothia Science Parks fokusområde är IT och kopplat till Högskolan i Skövde med spets inom Dataspel, Simulering, Beslutsstöd och Virtual Engineering. Gothia Science Park drivs och utvecklas av Gothia Innovation AB.