Terrigio får Vinnovastöd på en halv miljon kr för att verifiera patenterad bevattningsteknik

500 000 kronor för att verifiera en ny produkt. Det har GSP-bolaget Terrigio tilldelats i konkurrens med 340 andra företag inom det nationella Vinnova-programmet Forska & Väx.
- Vi har slitit i över två år för att kunna genomföra en verifiering av vår patenterade bevattningslösning, säger bolagets vd Börje Ohlin.
Terrigio AB är ett av dryga 20-talet start-ups i Gothia Science Park. Bolaget arbetar med en unik form av bevattningsteknik som bland annat innebär stora besparingar avseende mängden vatten som nyttjas.
- Vår teknik är väl lämpad för områden där vattentillgången är låg, men behovet av bevattning stor, säger Börje Ohlin.
Under maj månad startar bolaget ett projekt i Spanien för att bekräfta systemets funktion under verkliga förhållanden.
- Vi genomför projektet i samarbete med en spanskt universitet och har hjälp med koordinering och uppföljning av Bo Stenberg som är forskningsledare på Statens Lantbruksuniversitet i Skara, berättar Ohlin.
Projektet har i stenhård konkurrens tilldelats forskningsstöd från Vinnovas program Forska och Väx, totalt 500 000 kronor.
- Det känns riktigt gott, för vi satsar cirka en miljon kronor själva. Att vi får detta stöd gör det möjligt att genomföra den planerade forskningen som ska säkerställa systemets tillförlitlighet. Därefter kan vi på allvar börja sälja lösningen på den internationella marknaden. Inledningsvis i Spanien och USA, slutar Börje Ohlin.

Mer information
Om du vill ha mer information om projektet eller produkten i sig är du välkommen att ta kontakt med Börje Ohlin på 070-543 07 52 eller gå in på www.terrigio.com. Du kan också kontakta Bo Stenberg på bo.stenberg@slu.se.

Mer om Forska och Väx, Vinnova

• terrigio
  • vinnovaprojekt
  • forska och väx
  • verifiering
  • start-up
  • vattenbesparing
  • bevattningsteknik
  • patent

GOTHIA SCIENCE PARK ligger i anslutning till Högskolan i Skövde. I teknik- och forskningsparken finns entreprenörer, som utvecklar och säljer tekniska, tjänste- och marknadsinnovationer, men också aktörer för företagsutveckling.
När start-ups, tillväxtföretag och FoU-företag blandas med finansiärer och forskare stimuleras kreativa möten. Den fysiska miljön är fullt ut integrerade med processer och arbetsmetoder vilket skapar ökat idéflöde, utvecklingsprojekt, företag i nya branscher samt ökad samverkan mellan näringsliv, akademi och samhälle.
Fokusområden:
IT och teknik för utveckling av system och applikationer
IT som teknologi för verksamhetsstöd, t.ex. inom produktion, vård och energi