Videquus världspremiär till travet under V75 på Axevalla

Videquus, den intelligenta kameran som har koll på dina hästar även på natten när du inte är i stallet, lanseras till travet den 17 februari under V75 på Axevalla.

Den första Videquus-kameran såg dagens ljus för två år sedan. Alltsedan dess har såväl hårdvara som mjukvara utvecklats och testats tillsammans med eliten i svensk rid- och travsport.

Under V75 på Axevalla den 17 februari släpps de första enheterna till försäljning. För att säkerställa den höga nivå på prestanda och kundsupport som Videquus vill leverera släpps bara 50 kameror, ytterligare 50 kameror släpps en månad senare innan full försäljning startar sommaren 2018.

- Det här är ett unikt tillfälle för travtränare som vill ta chansen att få helt ny kunskap om sina hästars beteende för att kunna utvecklas och prestera bättre, säger Videquus vd Linus Jernbom och fortsätter:

- Vi har valt att introducera vår lösning till marknaden i volymer som vi känner oss säkra på att vi kan leverera. Hittills har vi installerat Videquus på ett antal framgångsrika rid- och travanläggningar runt om i landet, exempelvis på Stall Palema och hos Sofia Aronsson, men nu är det dags att även ge andra travtränare en möjlighet att se hur ny teknologi kan hjälpa till att skapa bättre prestationer.

- Vi har följt Videquus under en tid och är stolta över att världspremiären kommer ske här på Axevalla. Vi ser många möjliga användningsområden av Videquus för travsporten och det behövs tekniska innovationer som denna för att utvecklingen ska gå framåt, säger Benny Ternemar, travbanechef på Axevalla.

- Vi kommer finnas på stallbacken och i tränarrummet så kom förbi oss i en paus så visar vi i realtid hur systemet fungerar, avslutar Linus Jernbom.

För mer information, vänligen kontakta:
Linus Jernbom, vd, 0764-10 76 74, linus.jernbom@videquus.se
Marianne Lilja Wittbom, ordförande, 0725-15 59 00, marianne.wittbom@videquus.se

Varför Videquus?

Med Videquus har du trygg uppsikt över din häst även när ljuset släckts i stallet. En intelligent kamera upptäcker avvikande rörelsemönster och skickar ett larm direkt till din telefon. Bakom Videquus står ett gäng hästmänniskor som jobbar för andra hästmänniskor. Vissa bidrar framförallt med sitt gedigna hästkunnande, andra står för den tekniska spetskompetensen. Tillsammans är de ett inspirerat team med stor tro på vad de ska åstadkomma. Deras övertygelse är att hästar kan må bättre med hjälp av den senaste och bästa tekniken. Videquus AB finns i dag i Gothia Science Park.

Vad gör Videquus?

Genom att studera hästens rörelsesekvenser under natten får du också en djupare kunskap om vad hästen faktiskt gör i boxen. Hur länge ligger hästen ner? Rullar den runt, slår i boxväggarna eller bara står och hänger? Värdefull kunskap för att lära sig mer om sin hästs välbefinnande.

Läs mer om Videquus

• rörelsemönster
  • kamerasystem
  • system
  • kamerateknik
  • trav
  • hästar
  • videquus
  • rid- och travsport
  • informationsteknologi
  • digitalisering

Gothia Science Park är en innovationsmiljö som ligger i anslutning till Högskolan i Skövde. I Gothia Science Park skapas möjligheter för människor och företag att utvecklas och växa, vilket bidrar till såväl affärsmässig framgång som regional attraktivitet och tillväxt. Gothia Science Parks fokusområden är digitalisering och informationsteknologi med spetsområden inom fintech, dataspel och virtual engineering. Gothia Science Park finansieras av Skövde kommun, Västra Götalandsregionen, Skaraborgs kommunalförbund, Vinnova och EU. Läs mer på www.gsp.se.