IACC Copperskillet - Mötesbranschens kocktävling med ekotänk och nya generationer

Ikväll avgörs årets uttagningstävling till ”the Copper skillet”, mötesanläggningarnas motsvarighet till Årets kock, men på ett lite annorlunda sätt. Nytt för i år är att Sverige utser både en seniorkock och en juniorkock som får chansen att tävla mot kockar från hela världen. Juniorkock är man upp till 26 år.
Tävlingsledningen satsar också extra på att använda svenska och ekologiska råvaror som ligger rätt i säsong.

I år är Stora Brännbo Konferens och Hotell i Sigtuna värd för tävlingen då anläggningens kock Ulf Eriksson stod som vinnare förra året. Vinnande kockar representerar Sverige i europafinalen IACC Copper Skillet 2015 på Comwell Köge strand utanför Köpenhamn, den 25 februari. Där gör IACC:s medlemsländer i Europa upp om vilken anläggning som representerar Europa i världsfinalen av Copper skillet som avgörs i Miami, Florida den 15 april. Nytt för i år är att en juniorkock också ska koras

Tävlande kockarna i 2015 års uttagningstävling är:

Juniorkockar 26 år och under:
Niclas Jansson, Nova Park Conference
Jonathan Birgersson, Såstaholm
Magnus Wallin, Högberga gård

Seniorkockar: 26 år och över
Alam Shariar, Gimo Herrgård, seniorkock
Tony Klasson, Hotell Kristina, seniorkock
Frank Waribo, Villa Brevik
Magnus Norberg, Runö, seniorkock
Song song, Sigtunahöjden, seniorkock
Ruth Weldegiorgis, Stora Brännbo, seniorkock och tävlingens enda kvinna

Tid och plats: Måndagen den 2 februari på Stora Brännbo, Stora Brännbovägen 2-6, Sigtuna. Fri parkering.

Program:
18:00 Samling på Stora Brännbo för genomgång , mingel och mat.
19:00 Presenteras alla deltagare
19:15 Tävlingen startar, och kockarna startar med 5 min mellanrum
20.15 Finalisternas rätt placeras på ett bord för fotografering innan juryn tar över.
21:00 Prisutdelning, fotografering etc.

Så här går Copper Skillet till i korthet:
Presentation av hemliga korgarna med råvaror, regler och lottdragning för starttider. Finalisterna har ca 15 minuter på sig att bekanta sig med råvarorna i korgen. Därefter har de 10 minuter på sig att skriva ner sin tävlingsrätt. Finalisterna får sedan 30 minuter på sig att kreera en tävlingsrätt. Varje minuts försening till presentationen för juryn medför poängavdrag. Juryn premierar smak och utseende som de två viktigaste bedömningspunkterna max 80 poäng samt arbetsstation max 20 poäng. Rätterna bedöms av en jury bestående av Sveriges välrenommerade kockar under ledning av;
Stefan Ekengren, en av landets starka kockprofiler som bloggar i tidningen Besöksliv och arbetar som kulinariskt ansvarig på Görvälns slott i Järfälla. Stefan är tävlingens huvuddomare.
Jennifer Barker, har arbetat som kock i många år och vinnare av Copper skillet 2011. Jennifer representerade Sverige i världsfinalen i Washington DC.
Stora Brännbos tidigare vinnande kock Ulf Eriksson ansvarar för juniortävlingen

Tävlingsledare: Manfred Rainer, välkänd och meriterad kockprofil. tel. 070-721 81 85.

En tävlingsrätt ska vara en modern restaurangrätt som fungerar i bankettsammanhang. En varmrätt som baseras på en hemlig råvarukorg. 15 minuter innan tävlingen startar får finalisterna se råvarukorgen. Juryn får receptet strax innan de ska bedöma rätten. Restaurangerna har ett stort ansvar när det gäller att arbeta hållbart och att återvinna gamla kunskaper om hur råvaror och mat kan tillvaratas på bästa sätt.

Vinnande kock representerar Sverige i europafinalen i Danmark och har där chansen att ta sig till världsfinalen som hålls den 15 april på Bonaventure resort & spa & resort i Fort Lauderdale, Florida, USA.

Väl mött! Följ oss på IACC Culinary team;

Tävlingsledning:
Manfred Rainer, manfredrainer@hotmail.com
Ulf Eriksson, kock, Stora Brännbo Konferens och Hotell ulf.eriksson@storabrannbo.se

IACC Sweden kontakt:
Lotta Boman, ordf. IACC Sweden, styrelseledamot i IACC European board samt Global board, lotta.boman@sigtunahojden.se

• matupplevelse
  • copperskillet