Möt Sizes konstruktionschef Fredrik Jansson

Vem är du och vad är din roll på Sizes?

Jag är konstruktionschef på Sizes och ansvarar för helheten i det vi gör på konstruktionssidan. Det handlar om att hålla ihop gruppen som jobbar med att konfigurera och producera ritningsunderlag och instruktioner till produktionen. Utöver det driver jag en förändringsprocess som går ut på att plocka in även de delar som inte är direkt kopplade till produktionsanläggningen, in i Sizes. Det avser projektering för bygglov och framtagande av bygghandlingar för samtliga discipliner. Dessa arbetsuppgifter sköts idag av konsulter, och tanken med att sköta allt ”in house” är att få kortare informationsvägar och snabba på beslut i olika led.

Vad har du för tidigare erfarenheter och hur kan dessa användas inom Sizes?

Jag har jobbat drygt 15 år som konsult i byggbranschen, i rollen som allmänkonstruktör och har därmed en bredd i min erfarenhet som jag tror är en tillgång. Jag har haft uppdrag åt andra bolag inom den industriella träbyggnadsbranschen och har då upplevt att vissa delar borde kunna göras bättre och mer effektivt och det tar jag med mig till Sizes.

Vad är viktigt för dig i din roll här på Sizes och vad har du för vision för bolaget?

För mig är det viktigt att inte tappa kontakten med ingenjörsarbetet även om man har en chefsroll. Och tanken är att jag ska lägga merparten av min tid som konstruktör i projekt. Risken är annars stor att man halkar efter i utvecklingen. Min vision är att vi ska vara ett bolag som äger sin produkt fullt ut. Dvs från första programskiss till färdigt bygge, och att vi ska hitta ett sätt att jobba som bygger på upprepning men som ändå är utvecklande och roligt.

Vilka utmaningar ser du i branschen och hur kan Sizes bidra till lösningen av dessa?

Bostadsbristen i storstäderna är ett jätteproblem idag och även om det byggs jämförelsevis mycket nu, så är det som byggs inte för alla. Priserna har ju skenat i väg på senare år. Här tror jag starkt på Sizes vision om att bygga industriellt och därmed till lägre kostnad. Idag pratar alla om hållbarhet, men i många fall visar det sig inte i de val man gör i projekten. Det är svårt att driva på en hållbarhetsutveckling om en av grundförutsättningarna är att man t. ex. alltid ska bygga med betong. Har man ett förnyelsebart grundmaterial, som vi ju har, så är det lättare att komma framåt och vara trovärdig i dessa frågor.

• Byggnadsindustrin

• industriellt byggande