Sizes tillverkar 78 hyreslägenheter åt Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB i Motala

Industriella flerbostadshustillverkaren Sizes har tillsammans med Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (”SBB”) tecknat ytterligare ett entreprenadavtal. Denna gång för uppförandet av 78 hyreslägenheter i Motala. Husen med stomme i massivträ tillverkas enligt Sizes industriella system som innebär hög kvalitet med kortare ledtider än traditionellt byggande.

I centrala Motala förtätar SBB bebyggelsen på egen fastighet i kvarteret Tellus med totalt 78 hyreslägenheter i två hus med fem våningar, motsvarande cirka 4 440 kvm BTA. Genom avtalet och med Sizes industriella tillverkning av kvalitativa flerbostadshus i trä kan projektet genomföras effektivt och med låg klimatpåverkan.

- Vi fortsätter att utveckla vårt samarbete med SBB och lägger kraft på vårt gemensamma fokus att utveckla klimatsmarta bostäder. Med vår flexibla tillverkningsprocess kan vi möta SBB:s projektspecifika behov och önskemål, säger Mikael Anjou, VD för Sizes.

- Vårt samarbete med Sizes innebär att vi kan utveckla kvalitativa och attraktiva bostäder som samtidigt går i linje med SBB:s Vision 2030 då bolaget ska vara klimatpositivt, säger Erik Hävermark, Chef Projektutveckling för SBB.

Produktionen av lägenheterna i Oskarshamn har redan varit i gång sedan ett par månader och ett första spadtag tas idag den 20:e april. Inflyttning är planerad till våren 2023.

Projektet i Motala blir det tredje projektet som Sizes tillverkar åt SBB.  Just nu färdigställs cirka 200 lägenheter i Nykvarn med beräknad inflyttning till sommaren samt 80 lägenheter i Höganäs med beräknad inflyttning till hösten.

Mikael Anjou, VD Sizes
mikael.anjou@sizes.se

Vår moderna industriella process och flexibla produktplattform gör att vi kan tillverka hus med stora variationsmöjligheter. På sex till åtta månader uppför vi byggnader i trä för flerfamiljshus, samhällsservice och arbetsplatser.

Och vi gör det till en lägre kostnad och till en högre kvalitet jämfört med traditionellt byggande. Som totalentreprenör erbjuder vi enkelhet och effektivitet i hela processen. Vårt byggsystem utgår från upprepning utan att göra avkall på flexibilitet, vilket innebär vi kan bygga 80% av de flerbostadshus på mellan tre och åtta våningar som efterfrågas.