Gå direkt till innehåll
Vasagatan är huvudstråket genom Fabriksparken, där Aros Bostad nu förvärvar bostadsbyggrätter av Skandia Fastigheter.

Ännu fler bostäder stärker Fabriksparkens roll som Sundbybergs nya oas

I centrala Sundbyberg, där Skandia Fastigheter utvecklar stadsdelen Fabriksparken, säljer bolaget nu fastigheten Blåslampan 1 med tillhörande bostadsbyggrätter till Aros Bostad.

I hjärtat av Sundbyberg skapar Skandia Fastigheter en helt ny stadsmiljö. Med en blandning av restauranger, butiker, skolor, kontor och bostäder, ges särskild omtanke åt ett socialt och hållbart liv mitt i stad och park. Skandia Fastigheter har bland annat byggt bostadshuset Alpha 1 med 153 lägenheter i egen regi här och det vann Årets Byggnad i Sundbybergs stad 2020. Därefter såldes två bostadsbyggrätter till Aros Bostad, vars 191 lägenheter snart är inflyttningsklara. Nu säljer Skandia Fastigheter nästa etapp bestående av Fastigheten Blåslampan 1, med byggrätter om cirka 15 000 kvadratmeter ljus BTA – eller cirka 180 lägenheter – även denna gång till Aros Bostad.

– Det är fantastiskt roligt att det blir fler bostäder i området. Det kommer att bidra till ännu mer folkliv, rörelse, samvaro och trygghet – precis det som vi vill åstadkomma. Det känns också tryggt att än en gång lämna över byggrätter till en stabil bostadsutvecklare som vi känner väl, inte minst efter att ha utvecklat inom samma stadsutvecklingsprojekt här i Fabriksparken och i Uppsalas Rosendal. Det borgar för att vår ambitiösa vision för Fabriksparken även fortsatt kommer att införlivas, säger Markus Pfister, fastighetschef på Skandia Fastigheter.

Om Fabriksparken
Sedan 2016 har Skandia Fastigheter utvecklat Fabriksparken, den nya oasen i hjärtat av Sundbyberg. Entrén till området är portalen från centrala Sundbyberg, granne med Signalfabriken. Stadskänslan är tydlig från Vasagatan utanför och parkkänslan hämtas från den prisbelönta Marabouparken som gränsar till området på andra sidan. I det första bostadskvarteret har grönska, umgänge och matlagning fått stå i fokus, bland annat genom en trädgård med växthus, utekök och platser för avkoppling, utformad i samarbete med Tareq Taylor, som även driver restaurang och lanthandel i området tillsammans med Paul Svensson.

Parallellt med bostadsutvecklingen förnyar Skandia Fastigheter också Koppartråden – områdets före detta kabelfabrik – till moderna arbetsmiljöer med bevarad industricharm. Här etablerar sig inom kort verksamheter som SATS, Henkel och inte minst CONVENDUM, som bland annat kommer att erbjuda olika coworking-lösningar samt receptionsservice och konferenscenter.