Kreativt och flexibelt när Babybjörn väljer Fabriksparken i Sundbyberg

Kreativt och flexibelt när Babybjörn väljer Fabriksparken i Sundbyberg

Vackra lokaler som speglar varumärket i ett attraktivt och lättillgängligt område stod i fokus när Babybjörn sökte nytt hem. Valet föll på Skandia Fastigheter i Fabriksparken och en industribyggnad som omvandlats till kontor med högt till tak, stora fönster med fint ljusinsläpp och flexibla planlösningar.

Varierande miljöer som stödjer verksamhetens behov har ritats in i den 1 400 kvm stora lokalen på Esplanaden 1 i Sundbyberg. Babybjörns lokalval underlättades av att pendeltåg, t-bana, tvärbana, bussar och flygbussar stannar utanför det Miljöbyggnad Silver-certifierade huset.

– När vi nu anpassar ytorna för Babybjörns verksamhet blir det aktivitetsbaserat på riktigt. Inte minst när vi för första gången får chansen att skapa en sömnadsateljé. Dessa kompletteras bland annat med en stor lounge med showroom och en studio för fotografering av produkter. Här har man verkligen gjort hemläxan, men det är samtidigt viktigt att verksamheter kan utvecklas och förnyas i sina befintliga lokaler, så ytornas flexibilitet är a och o, säger Markus Pfister, fastighetschef för kontor på Skandia Fastigheter.

En bonus för Babybjörn och övriga hyresgäster på Esplanaden 1 är att hälften av fastighetselen är egenproducerad och fossilfri. På byggnadens tak har Skandia Fastigheter nämligen en av bolagets 16 solcellsanläggningar. På helgerna när kontorsverksamheten inte är i gång säljer man dessutom el till elnätet.

- Under nästa år kommer vi att utöka anläggningen så att den täcker varje ledig kvadratcentimeter av taket. Då räknar vi med att täcka 75 procent av fastighetens behov, avslutar Markus.

Skandia Fastigheters kontor, köpcentrum, bostäder och samhällsfastigheter är samlade i 124 fastigheter – eller 1,1 miljoner kvadratmeter – huvudsakligen i de tre storstadsregionerna och med ett sammanlagt värde av cirka 67 miljarder kronor. Vi har 150 medarbetare med målet att skapa och förvalta stadsmiljöer som lever länge. Uppdraget är att leverera en långsiktigt god avkastning till Skandias 1,4 miljoner ägare. www.skandiafastigheter.se