Baka med Grekisk yoghurt!

Baka med Grekisk yoghurt!

Lindahls Grekisk yoghurt har många användningsområden, förutom att den är god att äta som den är fungerar den också utmärkt i julbaket.

Snart stundar adventstider och mörkret har lagt sig över oss. Nu är det som allra mysigast att samlas i köket och baka och pyssla inför jul. Ett måste för många är att baka sina egna lussekatter. Får familjens minsta vara med så blir det gärna i många fantasifulla former.

Vi på Lindahls vill i dessa baktider passa på att tipsa om att man kan använda sig av vår grekiska yoghurt för att få riktigt saftiga och härliga lussekatter. Så nu är det bara att sätta igång att baka!

P. S Får du yoghurt över efter baket kan vi rekommendera att ringla över lite honung och strö på lite kanel. Snabbt och smidigt har du fått ett juldoftande mellanmål!

God jul önskar vi på Lindahls!

Det här behöver du:
Ca 40 st

50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
2,5 dl Lindahls Grekisk Yoghurt
2 påsar saffran
1+1 ägg
1,5 dl socker
1/2 tsk salt
17 dl vetemjöl (1,1 kg)
Russin till garnering

Så här gör du:

Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölk, saffran och yoghurt och värm till 40 grader. Smula jästen i en degbunke och häll degspadet över. Rör om tills jästen löser sig. Tillsätt socker, salt, ägg och det mesta av mjölet under omrörning. Arbeta degen tills den blir blank, smidig och släpper från bunkens kant. Tillsätt mera mjöl om så behövs. Täck över och låt jäsa i 30 minuter.

Baka ut degen till lussekatter. Lägg dem på smorda bakplåtar och garnera med russin. Låt jäsa övertäckt i ytterligare 20-30 minuter.
Sätt ugnen på 225 grader. Pensla med uppvispade ägg. Grädda i mitten av ugnen 5-7 minuter. Låt svalna under bakduk.

Grekisk yoghurt, produktfakta

Ingredienser: Högpastöriserad mjölk, grädde, yoghurtkultur

Näringsvärden / 100 g

Energi557 kJ/134 kcal

Protein5,2 g

Kolhydrater5,8 g

Fett10 g

Lindahls mejeriprodukter är ett uppskattat alternativ på mejerisidan. Våra välkända produkter säljs av de flesta stora livsmedelskedjor i Skandinavien.

Turkisk Yoghurt, som idag finns i miljoner hem, är utan tvekan vår mest kända produkt. Och många fler känner igen förpackningen med den karaktäristiska "gubben".

Företaget Lindahls Mejeriprodukter grundades 1999 av Anders Lindahl. Sedan 2010 ingår Lindahls i Skånemejerier.