Första livsmedlet endast för kvinnor

Första livsmedlet endast för kvinnor

Nya studier visar att den nyttiga ProViva-bakterien, Lactobacillus plantarum 299v, har betydligt fler positiva effekter på vår hälsa än att bara lugna en orolig mage. Som ett resultat av en omfattande forskning lanserar Skånemejerier nu ProViva Female – en hälsodryck särskilt framtagen för kvinnor i fertil ålder som har eller löper risk att få järnbrist. Utifrån kliniska studier vid Göteborgs Universitet har ProViva Female visat sig öka järnupptaget med cirka 50 procent jämfört med motsvarande produkter utan levande bakterier. – Studien har visat att ProViva-bakterien kan förbättra järnupptaget betydligt, vilket är mycket intressant. I Sverige har ungefär var tredje kvinna i fertil ålder järnbrist. Produkter som kan förbättra järnupptaget är därför välkomna, säger Lena Hulthén, professor i klinisk näringslära vid Göteborgs Universitet. För att ytterligare stärka hälsoeffekten av ProViva Female har järn, extra C-vitamin och folsyra tillförts. Järn ökar effekterna av ProViva-bakteriens järnupptagningsförmåga ytterligare. C-vitamin hjälper också kroppen att ta upp det järn som vi äter. Folsyra är ett B-vitamin som vi genom vanlig kost ofta får i oss för lite av och är extra viktigt för kvinnor som är eller planerar att bli gravida. – Det här är ett helt nytt sätt att tänka när det gäller livsmedel. Vad jag vet är vi först med att erbjuda ett livsmedel endast för kvinnor. Det är möjligt att det kan upplevas som provocerande. För oss handlar det emellertid om att eftersträva tydlighet, eftersom kvinnor och män i vissa fall har olika behov. Hade män haft samma behov hade vi inte frivilligt slopat drygt halva svenska folket som målgrupp, säger Anders Ahlström, varumärkesansvarig för ProViva. ProViva Female kommer i två olika smaker, Mango och Jordgubb/Acai, och säljs i butik från början av maj. En 35 cl flaska beräknas kosta cirka 16 kr och 700 cl förpackning cirka 26 kr. Läs gärna mer om ProViva Female på www.provivafemale.com där man även kan testa sig själv och få en fingervisning om man har järnbrist. Högupplösta produktbilder laddas ner från: ftp://ftpkund:aaakund@83.227.225.116/Female_ProViva För ytterligare information kontakta: Annika Mohlin, informationschef, Skånemejerier, 040 – 31 39 74, annika.mohlin@skanemejerier.se Anders Ahlström, varumärkesansvarig, ProViva, 040 – 31 39 56, anders.ahlstrom@skanemejerier.se Om Skånemejerier Skånemejerier är det nära livsmedelsföretaget som producerar och säljer god och hälsosam mat. Mjölken är den största råvaran. Skånemejerier med huvudkontor i Malmö ägs av 750 medlemmar varav 657 är aktiva mjölkleverantörer. Skånemejerier omsätter 2,8 miljarder SEK och har 570 anställda. Basen är Skåne och Norden är företagets hemmamarknad. Om ProViva Hälsodrycken ProViva är ett resultat av svensk forskning och baseras på den probiotiska bakterien Lactobacillus plantarum 299v. Probiotika är ett samlingsnamn för ”goda” mjölksyrabakterier som har dokumenterade positiva effekter på hälsan. ProViva lanserades i Sverige 1994 och blev nio år senare det första probiotiska livsmedlet att godkännas som functional food av Swedish Nutrition Foundation (SNF). Det betyder att ProViva kan marknadsföras som drycken som lugnar en orolig mage. I år beräknas ProViva-försäljningen uppnå 23 miljoner liter och en omsättning på 370 Mkr, vilket utgör mer än 10 procent av Skånemejeriers totala omsättning. Har du järnkoll? Visste du att: • Vi behöver järn för att upprätthålla flera livsnödvändiga system i kroppen, t.ex. för att säkerställa ett väl fungerande immunförsvar och vitala funktioner i hjärnan • Vanliga symptom för järnbrist är trötthet, blekhet, yrsel och koncentrationssvårigheter • För lite järn i kroppen kan leda till blodbrist, eller så kallad järnbristanemi • Kroppen innehåller lika mycket järn som en knappt decimeterlång järnspik • Kvinnor i fertil ålder rekommenderas ett dagligt järnintag på 15mg, vilket motsvarar ett energiintag på 2500 kcal/dygn • Kvinnor får idag bara i sig två tredjedelar av det rekommenderade järnbehovet, medan män får i sig tillräckliga ransoner • Många gravida kvinnor rekommenderas av barnmorskor att inta extra järn från och med den 20:e graviditetsveckan • Problemet med järnbrist är stort även bland unga tjejer – en studie vid Göteborgs Universitet visar att uppemot varannan tjej i 15-årsåldern har järnbrist