Lanseringen av ”The Power Song” sker i samband med att Lindahls uppgraderar receptet på sina smaksatta kvargprodukter där just krämighet stått i fokus.

Lindahls vill ge mer kräm till Sverige – släpper prestationshöjande träningslåtar med hjälp av AI

Vad får du om du låter en musikproducent, en personlig tränare och AI-teknik samarbeta? Jo, vetenskapligt baserad träningsmusik som kan göras personlig i oändligt antal versioner. Nu släpper kvargmärket Lindahls kompositionen ”The Power Song” – låten som ska höja prestationen och ge mer kräm under träningspasset.

En majoritet av de som tränar gör det till musik – oavsett träningsform. Med detta som utgångspunkt har Lindahls samarbetat med musikproducenten Johan Harrysson (BlameUs), PT:n Paulina Friberg och olika AI-tjänster för att skapa den optimala träningslåten.

– Träning är en naturlig del av mångas vardag, där vi blivit en självklar mellanmålsrutin både innan och efter träningspasset. Med projektet ”The Power Song” har vi velat undersöka hur vi kan vara en lika naturlig del även under träningspasset. Likväl som att vårt nya kvargrecept är ännu krämigare än tidigare, har vi skapat musik som ger mer kräm även under själva träningspasset, säger Johan Örtegren, varumärkesansvarig Lindahls.

Utöver att låten delvis är skriven av AI – och framförs av artificiella röster – har en AI-generator utvecklats som gör det möjligt för varje svensk att skapa en unik och personlig version.

– Den populära Chat GPT har medverkat i att skriva låttexten och vi har även utvecklat ett verktyg där vem som helst kan göra en personlig version av låten där ens egna namn blir till en del av texten. Studier visar att självbekräftande låttexter ökar både självkänsla och motivation under träningspasset där nu kan alla få sin egen power song, fortsätter Johan Örtegren.

I produktionen har man tagit fasta på forskning inom träning, musik och beteendevetenskap som visar hur musik kan påverka kvaliteten på träningen och göra den mer effektiv. Med rätt konstruktion kan musik hjälpa till att öka hjärtfrekvens, uthållighet och njutning under träningspasset. Förutom genre och tempo är ytterligare hörnstenar stark bas, ett repetitivt och optimistiskt sound och en melodi med låg komplexitet och partier med konstant rytm. Studier visar även att den mentala styrkan och självkänslan kan öka genom att addera en motiverande och personlig låttext.

Här kan du lyssna på låten ”The Power Song” på Spotify. Via denna länk hittar du plattformen där du kan skapa och ladda ner din egna personliga version av låten.

Så har låten skapats:
Kompositionen är framtagen av musikproducent Johan Harrysson (BlameUs) med en text utformad av Johan Harrysson i samarbete med PT:n Paulina Friberg och boten Chat GPT. Sången består av AI-rösterna Vocaloid, Emvoice och Voicemaker.

Genom en utvecklad webbtjänst kan delar av texten bytas ut mot ett namn, smeknamn eller vad annat användaren önskar, och genom ett klick skapas en ny låt med det valda uttrycket i fokus.

– Att få möjligheten att testa att göra en låt med hjälp av AI-teknologi har varit en väldigt spännande process. Tekniken har hjälpt mig med uppslag till textidéer, summera fakta om träningsvetenskap och artificiella röster som faktiskt sjunger det jag ber om. Det har skapat en lekfullhet i mitt låtskrivande och för mig som artist som jag aldrig tidigare upplevt. Tekniken är inte här för att göra jobbet åt mig utan snarare för att inspirera och underlätta i mitt kreativa skapande, kommenterar musikproducent Johan Harrysson på bolaget BlameUs.

– Att välja rätt träningsmusik kan verkligen göra dig starkare både fysiskt och psykiskt. Jag själv spenderar mycket tid med att skräddarsy låtlistor som passar och maxar flera olika träningspass. Därför har det varit otroligt kul att vara delaktig i att försöka ta fram en optimal träningslåt som kan ha en direkt effekt på hur man presterar på gymmet, i löparspåret eller på cykeln. Texten bygger på sådant som jag ofta säger till mina kunder för att hjälpa och peppa dem till att prestera på topp. Jag tror att den här låten kommer bli en trogen träningskompis till många, kommenterar Paulina Friberg, personlig tränare på SATS Masthugget med mer än tio års erfarenhet.

Skånemejerier grundades 1964 och har sedan dess värnat om den svenska mjölkbonden och om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns bland annat Skånemejerier, Bravo, Allerum, Hjordnära, Åsens Lantmjölk och Lindahls som erbjuder ett brett sortiment av b.la. dryckesmjölk, ost, yoghurt, kvarg och juice. Skånemejerier har fyra produktionsanläggningar och sysselsätter drygt 700 medarbetare. Cirka 300 mjölkbönder i Skåne och Sydsverige levererar mjölk till våra mejerier. Sedan 2012 är Skånemejerier en del av Groupe Lactalis och omsatte 2021 ca 4,34 mdkr.

Läs mer på https://foretag.skanemejerier.se eller följ oss på LinkedIn.