Nytt samarbete kring ungdomars hälsa och rörelseglädje– gemensam satsning av Skånemejerier och Skolidrottsförbundet

Skånemejerier och Skolidrottsförbundet inleder samarbete kring Skoljoggen och ett nytt utbildningsmaterial inom kost, motion, sömn och sinnen, som lanseras i augusti 2014.

– Vi vill med denna satsning väcka intresset för sundare vanor hos ungdomar i högstadiet och gymnasiet, inte minst hos dem som behöver det som bäst. Tonåringarna är i en kritisk ålder vad gäller näring och energiintag – och i en fas i livet då det är viktigt att lägga grunden för en god hälsa genom hela livet, säger Caroline Olsson, marknadsdirektör på Skånemejerier.

Samarbetet mellan Skånemejerier och Skolidrottsförbundet är ett naturligt sätt att knyta ihop hälsa, matvanor och rörelseglädje hos barn och ungdomar. Goda vanor ger bättre förutsättningar för inlärning och påverkar bland annat humöret, det sociala samspelet och inte minst arbetsmiljön i skolan. God hälsa bidrar på många sätt till ökad livskvalitet.

– Vi delar varandras värderingar och jobbar båda med ett helhetstänk kring hälsa för barn och ungdomar. Tanken kring samarbete väcktes i samband med utdelningen av stipendiet Barnens hjälte, säger Pär Ånell, generalsekreterare på Skolidrottsförbundet.

Barnens hjälte är Skånemejeriers stipendium till personer som inspirerar och uppmuntrar barn och ungdomar till positiva livsstilsförändringar. 2013 utsågs Ted Åhs, Klågerupskolans IF, till Barnens hjälte för sitt engagerade sätt att stötta ungdomarna i skolidrottsföreningen.

Skolidrottsförbundet finns med drygt 1 300 föreningar och mer än 150 000 medlemmar i hela Sverige och vill erbjuda alla barn rolig fysisk aktivitet på barnens egna villkor. En annan mycket viktig del i verksamheten är att utbilda barn och unga i ledarskap och demokrati.
I september arrangerar man Skoljoggen – för 32:a gången.

Nytt för i år är att man i samband med sin anmälan till Skoljoggen kan ladda ner det nya utbildningsmaterialet om goda vanor för högstadiet och gymnasiet, eller ”Kalvins hälsocirkel” för låg- och mellanstadiet som många känner igen.

De skolklasser som deltar i Skoljoggen och använder utbildningsmaterialet kan även vinna att en känd idrottsprofil kommer till skolan och berättar om sin väg till toppen och om livsstilens betydelse för idrottsprestationen.

För mer information kontakta:

Marie Tiljander, Projekt & Digital Manager, Skånemejerier: 040-31 39 23, 0706-90 01 01
e-post: marie.tiljander@skanemejerier.se

Torbjörn Lundin, idrottskonsulent Skolidrottsförbundet: 070-295 63 16

e-post: torbjorn.lundin@skolidrott.se

Skånemejerier värnar om den svenska mjölkbonden och om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Skånemejerier, Bravo, Allerum, Hjordnära, Åsens Lantmjölk och Lindahls.

Skånemejerier sysselsätter drygt 600 medarbetare direkt och många fler i vår närhet. Närmare 500 mjölkbönder i Skåne och Sydsverige levererar mjölk till våra mejerier.

Läs mer på www.skanemejerier.se eller följ oss på Facebook www.facebook.com/skanemejerier.
Prenumerera på våra nyhetsbrev: www.skanemejerier.se/nyhetsbrev.