Skånemejerier utsett till Karriärföretag 2022

Skånemejerier återigen utsett till en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare

För andra året i rad har Skånemejeriers fokuserade hållbarhetsarbete, engagemanget i välgörenhetsorganisationer och den höga kvaliteten i sociala medier lett till att företaget utsetts till ett av Sveriges Karriärföretag 2022.

Karriärföretagen är en utmärkelse för arbetsgivare som erbjuder unika karriär- och utvecklingsmöjligheter för unga arbetstagare. 100 svenska företag och varumärken har lyckats profilera sig som Sveriges mest attraktiva arbetsgivare, och återigen finns Skånemejerier med i listan.

– Det är med glädje och stolthet vi för andra året i rad tar emot utmärkelsen som Karriärföretag, ett bevis på vårt starka Employer Brand. Vi arbetar varje dag med att skapa en välkomnande, hälsosam, involverande och transparent arbetsplats, och är övertygade om att engagerade medarbetare i sin tur ger lojalare kunder. Vi fortsätter att jobba med det vi tror på, nämligen att utveckla individer som i sin tur kan utveckla verksamheten, för att på så sätt ta oss mot visionen att bli Sveriges mest hållbara mejeri, säger Petra Hallin, HR-direktör på Skånemejerier.

Stora möjligheter till utveckling

2021 har varit ett händelserikt och aktivt år då Skånemejerier bland annat genomfört och utexaminerat sin första omgång akademister från det interna, mycket uppskattade talangprogrammet Akademin. Skånemejerier har anställt två trainees inom ramarna för företagets Young Talent-program och utnämnt fyra medarbetare som Kvartalets Ledstjärna. Ledstjärnorna är medarbetare som gjort betydande insatser för företaget. Dessutom vidareutbildas två medarbetare till Mejeritekniker via Lernia som en del i Skånemejeriers satsning att höja den mejeritekniska kompetensen vid Malmö Mejeri.

En del av världens största mejerikoncern

Skånemejerier är en del av världens största mejerikoncern Lactalis med verksamhet på fyra kontinenter, i nästan 100 länder, och med omkring 85 000 anställda. Utöver ett fantastiskt nätverk med möjlighet till inspiration och erfarenhetsutbyte världen över, innebär det även en större möjlighet till utlandstjänst för den som önskar.

Den fullständiga motiveringen från Karriärföretagen lyder:

Skånemejerier fortsätter sin framgångssaga med att ta positionen som en av Sveriges attraktivaste arbetsgivare. Med sitt unika arbete med hållbarhet- och jämställdhetsfrågor visar Skånemejerier att de faktiskt värnar om miljön och sina medarbetare. De erbjuder unika karriärmöjligheter vilket lockar till sig Sveriges unga talanger. Hos Skånemejerier får man tillgång till en stor bredd av kompetensutveckling och möjligheten att bygga internationella kontaktnätverk. Kombinera detta med deras goda förmåner och vi har en utmärkt arbetsgivare.

Skånemejerier grundades 1964 och har sedan dess värnat om den svenska mjölkbonden och om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Skånemejerier, Bravo, Allerum, Hjordnära, Åsens Lantmjölk och Lindahls som erbjuder ett brett sortiment av b.la. dryckesmjölk, ost, kvarg och juice. Skånemejerier har fyra produktionsanläggningar och sysselsätter drygt 700 medarbetare. Cirka 315 mjölkbönder i Skåne och Sydsverige levererar mjölk till våra mejerier. Sedan 2012 är Skånemejerier en del av Groupe Lactalis och omsatte 2020 ca 4,3 mdkr.

Läs mer på https://foretag.skanemejerier.se eller följ oss på LinkedIn.