Skånemejerier lanserar nästa generations mejeriprodukter: ”Bara” – en yoghurt med frukt och bär, helt utan tillsatt socker eller tillsatser

För att möta den ökade efterfrågan på mer hälsosamma produkter i mejerihyllan lanserar Skånemejerier idag sin nya produkt ”Bara” – en krämig yoghurt med frukt och bär, helt utan tillsatt socker eller tillsatser. Med mejerihantverket från Skåne och mjölkråvaran från svenska gårdar vill Skånemejerier därmed fortsätta bidra till en mer närproducerad och nyttig vardag.

Yoghurt är en uppskattad produkt i Sverige. Enligt en undersökning från Nielsen* över svenskarnas mest frekvent köpta livsmedelskategorier har yoghurt en femte plats i den svenska dagligvaruhandeln. Samtidigt fortsätter de svenska konsumenterna att undvika socker och tillsatser i maten.**

Som ett svar på detta väljer därför Skånemejerier att lansera nästa generations mejeriprodukter. ”Bara” Yoghurt, Frukt & Bär – den första yoghurtprodukten som är gjord på 100 procent svensk mjölk helt utan vare sig tillsatser, tillsatt socker eller sötningsmedel och med nästan dubbelt så mycket frukt och bär jämfört med liknande produkter på marknaden.

—Det har alltid funnits ett brett utbud av goda mejeriprodukter i Sverige. Med ”Bara” Yoghurt frukt & bär har vi däremot lyckats skapa en helt unik krämig yoghurt, som möter svenskarnas efterfrågan på både mer hälsosamma och naturliga alternativ, utan att kompromissa med smak eller kvalitet. ”Bara” är gjord på 100 procent svensk mjölkråvara och förenar det rena och enkla med riktigt god smak helt utan tillsatt socker, säger Anette Gregow, kommunikationsdirektör på Skånemejerier.

Skånemejerier har decennier av innovationer bakom sig. Från att lansera den första drickfärdiga juicen, Bravo, till att introducera svenskproducerad laktosfri mjölk på marknaden. Under det senaste året har Skånemejerier drivit ett projekt för att minska mängden tillsatser i smaksatt yoghurt, vilket bland annat har resulterat i yoghurtprodukten ”Bara”.

—Dagens konsumenter är otroligt medvetna och vi letar ständigt efter nya trender och lösningar som vi kan erbjuda marknaden. Genom att lansera ”Bara” Yoghurt, frukt & bär är vi stolta över att kunna visa vägen mot nästa generations naturliga och hälsosamma mejeriprodukter, vilket ligger helt i linje med vår vision att vara det mest hållbara mejeriet i Sverige, säger Anette Gregow.

”Bara” Yoghurt, frukt & bär kommer i två smakvarianter – Hallon/Jordgubb 1L och Blåbär/Björnbär 1L. Produkten går att hitta i mejerikylen på ICA, Coop och Bergendahls i hela Sverige från och med vecka 8.

För mer information, kontakta Anette Gregow, kommunikationsdirektör Skånemejerier, på telefon 070 352 98 97 eller besök Skånemejeriers hemsida https://www.skanemejerier.se/bara-yoghurt-frukt-och-bar/.

_____________________________

* Nielsen Market trends 2018, **Food & Health Report 2017.

Skånemejerier grundades 1964 och har sedan dess värnat om den svenska mjölkbonden och om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Skånemejerier, Bravo, Allerum, Hjordnära, Åsens Lantmjölk och Lindahls som erbjuder ett brett sortiment av b.la. dryckesmjölk, ost, kvarg och fruktdrycker. Skånemejerier har fyra produktanläggningar och sysselsätter drygt 700 medarbetare. Närmare 350 mjölkbönder i Skåne och Sydsverige levererar mjölk till våra mejerier. Sedan 2012 är Skånemejerier en del av Lactalis Group. Omsättning 2018 ca 4 mdkr.

Läs mer på www.skanemejerier.se eller följ oss på Facebook www.facebook.com/skanemejerier.