Skånemejerier – starkaste varumärket i Skåne

Skånemejerier är det starkaste varumärket i Skåne. Det visar den senaste mätningen av BrandIndex som undersökningsföretaget YouGov gjort.

YouGov mäter dagligen styrkan hos de största varumärkena i Sverige.  Utifrån sex olika parametrar som berör image och produkter skapas ett index som visar värdet på varumärket. BrandIndex är en internationell standard för att mäta varumärkens styrka.

I förhållande till sina konkurrenter inom mejeribranschen har Skånemejerier länge haft en stark position, vilket tyder på ett stort engagemang och en trofasthet hos konsumenterna.

YouGov gör numera också ett urval länsvis i sina mätningar och kan därmed utläsa styrkan hos starkt regionalt förankrade varumärken. Bland de varumärken som har en skånsk koppling är Skånemejerier det klart starkaste varumärket, sett till alla branscher, tätt följt av Zoégas kaffe. De båda har index 67 respektive 60, vilket är betydligt mer än andra kända skånska varumärken som alla har under 40 i index.

I Skåne är Skånemejerier det varumärke som får högst index, inte bara bland varumärken med skånsk koppling, utan av samtliga 260 varumärken (i nio olika branscher) som YouGov mäter i BrandIndex.

– Att vi är starka på vår hemmamarknad har vi vetat om, men nu vet hur starka vi är. Vi har också en relevant jämförelse med andra skånska och svenska varumärken, det är oerhört roligt. Det är också bevis på att konsumenterna gillar oss, ett stort tack till dem, säger Skånemejeriers marknadschef Caroline Olsson.

– Detta kan många ta åt sig äran för - Våra mjölkbönder som levererar en fantastisk råvara och aktivt deltar i marknadsföringen men också alla engagerade medarbetare inom företaget som säkerställer hög kvalitet på våra mejeriprodukter.

För mer information kontakta:
Caroline Olsson, marknadschef, Skånemejerier, tel. 040 – 31 39 05

För information om mätningen av BrandIndex, kontakta:
Johan Rosenqvist på YouGov, tel. 0709 – 95 70 05

Skånemejerier ägs av cirka 570 mjölkbönder i södra Sverige. Vi värnar om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Skånemejerier, Bravo och Allerum. Vi omsätter drygt 3 miljarder kronor och har ca 600 anställda. I Skånemejerierkoncernen ingår dotterbolagen Hjordnära, Lindahls mejeri och Östgötamjölk. Vi är också delägare i Skånemejerier Storhushåll AB samt ProViva AB.

Läs mer på www.skanemejerier.se eller följ oss på Facebook www.facebook.com/skanemejerier.
Prenumerera på våra nyhetsbrev: www.skanemejerier.se/nyhetsbrev.