Skottorps Mejeri invigdes

Skottorps Mejeri invigdes

På tisdagen invigdes Skottorps Mejeri av Jordbruksverkets generaldirektör, Mats Persson.
– Vi ser en positiv utveckling av mjölkproduktionen just i södra Halland. Därför känns det som Skottorps mejeri ligger på helt rätt ställe, här finns närheten till mjölkproducenterna och gamla osttraditioner, sade Mats Persson.

Skottorps mejeri är inrymt i Skottorps slotts gamla pampiga stenstall. Där det förr stod kor och hästar finns idag en modern anläggning för tillverkning och lagring av ost. I mejeriet finns också en butik där slottets ostar tillsammans med andra goda ostar säljs.

Att det idag tillverkas högklassig ost på Skottorps slott är en dröm som blivit verklighet. Idén föddes när Ing-Marie Müller-Uri tog över slottet tillsammans med sin man, Thomas. Ingmarie Müller-Uri har lång erfarenhet från mejeribranschen och på granngården, Skottorps säteri, fanns 500 mjölkkor. Osttillverkning är också en gammal tradition i trakten, i grannbyn låg tidigare Vallberga Mejeri. Tillsammans med Skånemejerier, Skottorps Säteri och ICA-handlaren Peter Ahlberg bildade Ing-Marie Müller-Uri Skottorps Mejeri.

Skottorps Mejeri är ett modernt mejeri som förenar hantverksskicklighet med lokala traditioner. VD är Göran Nyström, ostutvecklare på Skånemejerier, med stor känsla för kvalitet och smak. Till mejeriet har också knutits en verklig ostmästare från trakten, Stig Johansson, idag 75 år. Stig Johansson var ostmästare på Vallberga mejeri där den mycket omtyckta Ambrosiaosten en gång tillverkades.

Under invigningen premiärsmakades Skottorps slottsost som är en gräddig kittost med karaktär och härlig doft. I mejeriets ostlagret ligger också en cheddarost och mognar. Till hösten 2012 är den färdigutvecklad och är klar att ätas.
– I Skottorp får vi möjlighet att producera lokala ostar med gamla anor. Bland annat har vi inspirerats av osten som tillverkades vid Vallberga mejeri som låg bara fem kilometer från Skottorp, sade Göran Nyström.

Skottorps Mejeri är ett kretsloppsanpassat mejeri som på sikt ska bli en helt koldioxidneutral verksamhet. Energibehovet i tillverkningen tillgodoses bland annat med hjälp av vindkraft och uppvärmningen sker med en halmpanna med halm från gården och snart också med en gaspanna som drivs med gas från den gårdens biogasanläggning som är under uppbyggnad.

Avloppsvatten från mejeriet tas om hand i det egna reningsverket. Efter slamavskiljning passerar avloppsvattnet biodammar innan det renat når vattendrag i närheten.

Skottorps Slottsost kan köpas i butiken som finns i mejeriet.

Öppettider:
Mån-ons  10.00- 15.00
Tors-fre   10.00-18.00
Lörd-sön  10.00-14.00

Mer information på www.skottorpsmejeri.se

Skånemejerier är en ekonomisk förening som ägs av cirka 600 mjölkbönder i södra Sverige. Vi värnar om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Skånemejerier, Bravo, Allerum, Smålands- och Blekingemjölk. Vi omsätter drygt 3 miljarder kronor och har ca 590 anställda. I Skånemejerierkoncernen ingår dotterbolagen Hjordnära, Lindahls mejeri och Östgötamjölk. Vi är också delägare i Skånemejerier Storhushåll AB samt ProViva AB.

Läs mer på www.skanemejerier.se eller följ oss på Facebook www.facebook.com/skanemejerier.
Prenumerera på våra nyhetsbrev: www.skanemejerier.se/nyhetsbrev.