Pressinbjudan: Skottorps Mejeri invigs

Pressinbjudan: Skottorps Mejeri invigs

På Skottorps Mejeri finns nu en läcker slottsost färdig att njutas. Ostkännare som smakat den säger att det är en gudomligt gräddig kittost med fin karaktär och härlig doft. I ostlagret ligger nu också en cheddarost och mognar - Till hösten 2012 har den blivit fullt utvecklad och är färdig att ätas. Kanske blir Skottorps slottscheddar det självklara på julbordet?

Att det idag tillverkas högklassig ost i det pampiga stenstallet på Skottorps slott är en dröm som blivit verklighet. Inom mejeriet finns gedigen ostkunskap och hantverksskicklighet samlad. VD är Göran Nyström, ostutvecklare på Skånemejerier, med stor känsla för kvalitet och smak. Även Ingmarie Müller-Uri på Skottorps slott har mångårig erfarenhet av mejeriproduktion och osttillverkning.

Skottorps Mejeri är ett modernt mejeri som förenar hantverksskicklighet med lokala traditioner. Mejeriet kommer inledningsvis att producera cirka 300 ton ost per år men det finns kapacitet för upp till 1000 ton per år. Skottorps mejeri är kretsloppsanpassat och ska på sikt bli helt koldioxidneutralt.

Den 29 november kl 13.00 invigs Skottorps Mejeri av Jordbruksverkets generaldirektör, Mats Persson.

Media inbjuds att vara med och inviga Skottorps Mejeri tillsammans med gäster från traktens näringsliv, kommuner, myndigheter samt representanter från ägarna Skånemejerier, Skottorps Slott, Skottorps Säteri och Peter Ahlberg.

På invigningen kommer självklart den härliga Slottsosten att provsmakas tillsammans med andra goda ostar från Skånemejerier.

Tid: 29 november, 13.00
Plats: Skottorps Slott, Laholm (Avfart 40 från E6)
Anmäl deltagande till orjan.bergh@skanemejerier.se senast 25 november.

Hjärtligt välkomna!

Skottorps Mejeri AB
Peter Ahlberg, styrelseordf.

Anders Olsson, styrelseordf.

Skånemejerier är en ekonomisk förening som ägs av cirka 600 mjölkbönder i södra Sverige. Vi värnar om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Skånemejerier, Bravo, Allerum, Smålands- och Blekingemjölk. Vi omsätter drygt 3 miljarder kronor och har ca 590 anställda. I Skånemejerierkoncernen ingår dotterbolagen Hjordnära, Lindahls mejeri och Östgötamjölk. Vi är också delägare i Skånemejerier Storhushåll AB samt ProViva AB.

Läs mer på www.skanemejerier.se eller följ oss på Facebook www.facebook.com/skanemejerier.
Prenumerera på våra nyhetsbrev: www.skanemejerier.se/nyhetsbrev.