Bravo portionsförpackningar - nu med sugrör i papper

Sveriges mest älskade juice - nu ännu godare

I linje med Plastinitiativet reducerar Sveriges mest köpta juice Bravo mängden plast i förpackningarna.
– Våra förpackningar ska ha ett så litet klimatavtryck som möjligt, säger marknadschef Martina Pettersson.

Bravo minskar nu mängden plast i flera förpackningar. Plastsugrören på de praktiska portionsförpackningarna byts ut till sugrör i papper, vilket innebär en minskning av plast med cirka 1.5 ton per år.

Dessutom tas plastfönstren som finns på Bravo Smoothie-sortimentet bort, för att göra kartongförpackningen än mer klimatvänlig. Det innebär en minskning av plast med hela 20 procent, och ett 25 procent lägre koldioxidutsläpp per förpackning.

– Bravo är marknadsledare inom både juice och smoothies och med det kommer ett större ansvar. Vår ambition är att förpackningarna ska skydda innehållet, minska svinnet och samtidigt ha ett så litet klimatavtryck som möjligt, säger Martina Pettersson, marknadschef på Skånemejerier.

Skånemejeriers vision är att bli Sveriges mest hållbara mejeri. Redan år 2019 skrev företaget på Plastinitiativet som har lanserats av branschorganisationen DLF. Det går i linje med EU-kommissionens plaststrategi som innebär att alla plastförpackningar på EU-marknaden ska kunna återanvändas eller återvinnas senast år 2030. De företag som skriver under åtar sig att redan år 2022 kunna leva upp till målet.

– Skånemejerier ligger idag på 89 procent materialåtervinningsbara förpackningar och nu fokuserar vi för att nå 100 procent till år 2022, säger Skånemejerier hållbarhetschef Jeanette Flodqvist.

Skånemejerier grundades 1964 och har sedan dess värnat om den svenska mjölkbonden och om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Skånemejerier, Bravo, Allerum, Hjordnära, Åsens Lantmjölk och Lindahls som erbjuder ett brett sortiment av b.la. dryckesmjölk, ost, kvarg och juice. Skånemejerier har fyra produktionsanläggningar och sysselsätter drygt 700 medarbetare. Cirka 315 mjölkbönder i Skåne och Sydsverige levererar mjölk till våra mejerier. Sedan 2012 är Skånemejerier en del av Groupe Lactalis och omsätter 2019 ca 4,4 mdkr.

Läs mer på https://foretag.skanemejerier.se eller följ oss på LinkedIn.