Skånsk finalist gör upp i Årets konditor

Skånsk finalist gör upp i Årets konditor

Nyligen utsågs Mattias Lundahl, kock på Hotell Gässlingen i Skanör, till finalist i Årets konditor. Han ingår i nätverket av kockar runt Smaka på Skånes initiativ Nya skånska köket.

Grattis! Hur känns det?

– Det känns bra. I våras skickade jag in recept och fotografier på en jordgubbs- och rabarbertårta som nu tagit mig till finalen. Men i finalen kommer jag att testa något helt nytt. Då tävlar vi fem finalister med vars tre tårtor, en glassbomb, ett bakverk och fem petit-fourer.

Hur förbereder du dig inför finalen?

– Det blir några timmar varje dag. Förutom de dagar då jag är ledig från mitt vanliga jobb – då är det fulla dagar med förberedelser. Först och främst handlar det om att hitta rätt smaker. Det lutar åt att jag kommer att använda mig av typiskt svenska smaker som äpple, blåbär och hallon. Jag tycker också att det hade varit roligt att använda vissa av de typiskt svenska bären, som man inte använder så mycket längre, som nypon, havtorn och åkerbär.

Genom Skåne Kulinar har du ställt upp i flera tävlingar tidigare. Vad är det svåraste med att tävla i matlagning och bakning?

– Det svåraste är att det i slutändan handlar om tycke och smak. Men jag brukar utgå från mig själv och försöker att inte konstla till det för mycket.

Du är egentligen kock – hur kommer det sig att du tävlar i Årets konditor?

– De flesta kockar fokuserar mest på varmrätter. Desserterna kommer i sista hand. Men jag haft alltid varit intresserad av bakning. Min pappa var konditor och genom åren har jag träffat många yrkesmän som inspirerat mig, bland annat kom jag tidigt i kontakt med Jan Hedh, som varit en stor inspiratör.

Mer om Årets Konditor

– Årets konditor anordnades för första gången av Sveriges bagare & konditorer (då Bageriförbundet) 1988.

– Vinnaren tilldelas titeln Årets Konditor och Svensk Mästare.

– Fem konditorer tävlar i finalen

– Finalen hålls på Stockholmsmässan i Älvsjö den 2-3 oktober.

– Läs mer på www.aretskonditor.se

Mer om Nya Skånska Köket
Med initiativet Nya Skånska Köket vill Smaka på Skåne uppmuntra skånska kockar och mathantverkare att tillsammans lägga grunden för Skånes kulinariska profil. Syftet är att stärka och stödja samverkan och mångfald i de skånska köken, som även sträcker sig ut i producentledet i Skåne samt dela med sig av kunskap och erfarenheter som bidrar till att vi tillsammans gör Skåne till en kulinarisk frontregion.

Vill du veta mer?
Läs mer om Nya Skånska Köket eller kontakta projektledaren Andreas Larsson på andreas.larsson@livsmedelsakademin.se

Foto: Sara Trus