Smaka på Skåne arrangerade speeddejting för handlare och producenter

Smaka på Skåne arrangerade speeddejting för handlare och producenter

Vad krävs för att en lokal produkt ska lyckas ta sig in på butikshyllorna? Skånska producenter och förädlare fick möjlighet att få tips och ställa frågor till handlare när Smaka på Skåne arrangerade en träff med efterföljande speeddejting i mitten av oktober.

Under en halvdag den 15 oktober samlades producenter och handlare från olika delar av Skåne i Malmö för att nätverka och utbyta erfarenheter.

– Speeddejting mellan handlare och producenter har visat sig vara en riktigt bra och uppskattat koncept. Det här är fjärde gången vi testar den metoden och varje gång har det gett konkreta resultat, säger Anna Eklund, projektledare för butikskonceptet ”Smaka på Skåne – närproducerat och noga utvalt”.

Dagen inleddes med att tre företagare i Smaka på Skånes handlarnätverk berättade om vilka önskemål de har för att ta in en lokal produkt och exponera den med Smaka på Skånes butikskoncept, förutom de tre kriterierna lokal råvara, lokal hantverksmässig bearbetning, och spårbarhet.

Eva Kari Ristarp från Höganäs Saluhall berättade vad som är avgörande för om de tar in en produkt i saluhallens sortiment eller inte.

– En snygg säljande förpackning och leverantören måste vara beredd att komma hit och ”dema” för våra kunder, sa Eva Kari Ristarp, från Höganäs Saluhall.

På Höganäs Saluhall får produkterna tre månader på sig i hyllan. Säljer den då så får den vara kvar, annars måste den lämna plats för andra produkter.

ICA Kvantum Emporia har i dagsläget ett mycket stort sortiment av produkter som uppfyller Smaka på Skånes kriterier. Förutom kampanjveckorna som är gemensamma för alla i handlarnätverket har butiken infört egna Smaka på Skåne-veckor då de lyfter fram produkterna extra mycket. Kraven på vilka leverantörer de väljer att lyfta fram under Smaka på Skåne har ökat successivt. Streckkod är numer obligatoriskt och smak och utseende spelar också stor roll. På ICA Kvantum Emporia får produkterna en sex månader lång testperiod på hyllan.

– Vi förutsätter ett stort engagemang från våra lokala leverantörer och vill att de ska ha direktkontakt med kunderna i butiken. I gengäld får leverantörerna annonsplats i våra kampanjblad helt gratis, sa Jan Olai, försäljningschef.

Stefan Wieloch och Malin Rosberg från ICA Kvantum Eslöv, poängterade att den kärlek de lokala producenterna lägger i sina produkter måste matchas av ett lika kärleksfullt engagemang hos någon ansvarig i deras butik. För att kunna göra de lokala produkterna rättvisa vill de ha bra material från leverantörerna så att de med hjälp av storytelling kan göra personliga skyltar som beskriver både produkten och leverantören i butiken.

Efter att de tre handlarna berättat om sina önskemål och arbetssätt inleddes speeddejtingen då varje producent och handlare fick sitta ner tillsammans under fem minuter och prata möjliga affärer.

Med under dagen och på speeddejtingen var också Livsmedelsakademins trainee Therese Östberg som genomfört en logistikstudie på uppdrag av Smaka på Skåne, och Pär Tegnander, som leder Smaka på Skånes projekt Undanröja hinder för småskaliga livsmedelsproducenter.

Vill du veta mer om butikskonceptet ”Smaka på Skåne – närproducerat och noga utvalt”?
Läs mer på Smaka på Skånes hemsida eller kontakta Anna Eklund direkt på  0709-56 84 75 eller anna.eklund@livsmedelsakademin.se.