Stjärnkocken Daniel Müllern lyfter det lokala skafferiet på Skånes Matfestival

Stjärnkocken Daniel Müllern lyfter det lokala skafferiet på Skånes Matfestival

Han är Skånesonen som tröttnade på storstadslivet och flyttade tillbaka till Österlen för att laga gourmetmat. Närheten till det skånska skafferiet och drivet hos de lokala mataktörerna lockade hem honom. Efter många år som hyllad kökschef på Ystad Saltsjöbad och sju omgångar av Årets Kock är Daniel Müllern redo för ett nytt krogprojekt – och för Skånes Matfestival!

– Jag ska visa upp närheten till allt! Till allting gott som finns i skogen, bland kullarna, hos den lokala bonden. Allting som jag själv står för. Och alla ska klara av att laga det!

Så beskriver Daniel planerna för sin cookalong på Skånes Matfestival i Brösarp, 20-22 maj. Tillsammans med festivaldeltagarna ska han laga skånsk mat från skafferiet runt knuten. Bakom Daniels gastronomiska gästspel står för tredje året i rad en av Matfestivalens främsta sponsorer, Sparbanken Syd. Hans lokala engagemang och förkärlek till närodlat rimmar väl med bankens värderingar.

– Vi jobbar med Daniel främst för att han är en av Sveriges bästa kockar. Han och Skånes Matfestival stärker vår region. Det vill vi vara med och stötta, säger Andreas Narsell, marknadschef på Sparbanken Syd.

För Daniel fungerar Skånes Matfestival även som ett fönster för den nya krogverksamhetenVilla Strandvägen, som öppnar i Ystad inom kort. I det vackra gamla sekelskifteshuset vill Daniel skapa en tidlös upplevelse. Också här med avstamp i den skånska myllan.

– Jag utgår alltid ifrån lokala råvaror. Kör runt och hämtar lite grönsaker här, lite griskött där… Sen älskar jag att resa och plocka med mig nya smaker hem. Men grunden – det är alltid genuin skånsk mat.

Konceptet är gjutet. För Skåne är hett nu. Och hetast av allt är det i de skånska köken. Fyra åtråvärda Guide Michelinestjärnor och hyllningen i New York Times är kanske de främsta bevisen på det.

– Äntligen! Vi har jobbat mycket i skymundan. Men nu börjar vi synas – med besked. Och nu SKA vi bara ha en skånsk Årets Kock! skrattar tävlingsveteranen.

Daniel, som varit med och lagt grunden för det Matskåne vi upplever idag, ser Skånes Matfestival som ännu en manifestation över den smaksprakande regionens framgång. Här samlas alla eldsjälar.

– Redan första året kände man verkligen av energin. All potential. Andra året förstod man att det var mer än en dagsslända. Och nu inför tredje året när Sparbanken Syd ringde – jag blev så jäkla glad! Vi ses i Brösarp, hälsar skånesonen.

Vill du vara med när Daniel sätter vild smak på Skånes Matfestival? Besök oss i Brösarp lördagen den 21 maj! Skånes Matfestival arrangeras av Livsmedelsakademin och är en del av verksamhetsområdet Smaka på Skåne, som arbetar med utvecklingen av Skåne till en kulinarisk frontregion. Läs mer på livsmedelsakademin.se och skanesmatfestival.se.