Tid för restauranger och butiker att samarbeta

Tid för restauranger och butiker att samarbeta

Samtidigt som coronavisruset är på väg att slå ut inte bara delar av restaurangnäringen utan också deras små livsmedelsleverantörer, fortsätter folk att gå till livsmedelsbutikerna. Nu vill Livsmedelsakademin, Regional Matkultur Skåne och Innovationscenter för landsbygden hjälpa Skånes livsmedelsbutiker och restauranger att börja samarbeta.

-Genom ett samarbete skulle restauranger kunna hålla igång sina kök och behålla sin personal, butikerna få ett bredare utbud och stödja sitt lokalsamhälle, det skulle bli enklare för konsumenten att köpa vällagad restaurangmat som man kanske saknar just nu samtidigt som man stöttar en skånsk krögare och dess leverantörer, säger Niclas Fjellström, European Coordinator för Culinare Heritage.

Vinst för restaurangen

För restaurangen eller cateringfirman blir det ett komplement till den ordinarie verksamheten, som redan nu kanske har utökats med extra service som exempelvis hemkörning. De kan spara transportkostnad per portion genom att leverera större volym till samma plats.

Vinst för butiken

För den mindre butiken kan det bli ett sätt att erbjuda sina kunder en vällagad dagens lunch direkt från ett restaurangkök. För den större butiken kan det vara ett sätt att komplettera utbudet i sin egen delikatess med en specialitet från restaurangen eller dagens. Det kan också vara ett sätt att komplettera sina matkassar med matlådor, färdigmat eller middags-kit.

-Nya idéer kan leda till ett varaktigt och lönsamt samarbete på längre sikt, när situationen runt oss återgår till någon typ av normalläge. Med samarbeten där vi hjälps åt och fler gynnas stärker vi det kulinariska Skåne, så vi kan behålla och få fler småskaliga producenter, kreativa krögare och kockar och lokala butiker vars hjärta klappar för bygden, säger Helena Kurki, verksamhetsansvarig på Innovationscenter för landsbygden.

-Främst vänder vi oss till restauranger som använder sig av lokala råvaror, men vi vill också särskilt uppmärksamma de restauranger som lagar mat av färsk fisk från det skånska kustfisket. Yrkesfiskarna har det tufft just nu när restaurangerna dragit ner på beställningarna, säger Elin Pettersson, projektledare på Livsmedelsakademin.

Kort om organisationerna bakom uppropet

Livsmedelsakademin är en plattform för samverkan mellan olika intressenter som vill arbeta med mat, dryck och måltider. Uppdraget är bland annat att skapa unika mötesplatser, bryta barriärer och få det oväntade att hända.

Regional Matkultur Skåne/Culinary Heritage Europe är ett nätverk bestående av livsmedelsproducenter och restauranger som samverkar tillsammans för att främja den lokala livsmedelsproduktionen och bevara de kulinariska traditionerna med medlemmar över hela Europa.

Innovationscenter för landsbygden har sin huvudsakliga verksamhet i sydöstra Skåne. Genom att stödja innovativa företagare vill vi bidra till att öka tillväxten på landsbygden. Vi stödjer landsbygdens egen växtkraft och skapar kreativa kopplingar mellan stad och landsbygd.

För ytterligare information, kontakta

Elin Pettersson, projektledare på Livsmedelsakademin, tlf 0703 – 62 22 26, elin.pettersson@livsmedelsakademin.se