Träffa våra klimatsmarta festivalkalkoner från Ingelsta!

Träffa våra klimatsmarta festivalkalkoner från Ingelsta!

Svenskarna och framförallt skåningarna, äter allt mer kalkon. Och utbudet växer – allt från stek och färs till korv och bacon, produceras av kalkonens magra, klimatsmarta kött. Skånes Matfestival hakar på trenden och lanserar ett helt nytt Kalkontema tillsammans med Ingelsta Kalkon. Självfallet kommer vi att ha våra egna, sprättande festivalkalkoner, uppfödda på traktoravstånd.

Skånes Matfestival är ett led i arbetet med att lyfta Skåne som kulinarisk region in i framtiden. Hållbarhet, innovation, närproduktion och genuint mathantverk är några av nyckelingredienserna. Samarbetet med Österlenbaserade Ingelsta Kalkon passade så bra in i helhetstänket att det slutade med ett helt nytt festivaltema – Kalkon!

– Vi tror på litenheten och det regionala mathantverket. Våra produkter säljs över hela landet, men produktutveckling, handstyckning och tillagning sker där allting började – bland Österlens kullar i Brukstorp och Simrishamn, berättar Ingelsta Kalkons VD, Peter Andersson.

Kalkontrenden har tagit fart allteftersom fler medvetna konsumenter väljer bort det röda köttet, till fördel för mer hälsosamma, klimatsmarta alternativ. Och när efterfrågan ökar, kommer också nya kalkonprodukter in i sortimentet. Snart sagt allt som går att få med nöt- och fläskkött, finns nu i kalkonversioner.

– Kalkon är väldigt proteinrikt, innehåller fleromättat fett, produceras i liten skala och släpper ut betydligt mindre koldioxid än kor och grisar. Vi arbetar ständigt med produktinnovation för att erbjuda kunderna smart mat som smakar fantastiskt, säger Peter Andersson.

För dig som festivalbesökare innebär samarbetet med Skånes Matfestival möjligheter att prova på kalkondelikatesser du kanske inte visste fanns, se hur man handstyckar en kalkon och träffa våra festivalkalkoner, uppfödda på traktoravstånd. Kanske får du också chans att påverka innovationsprocessen.

– Vi pratar med våra kunder i butikerna varje dag. Vilka produkter saknar de? Vilka trender gäller? Vad är bra och vad är dåligt? Skånes Matfestival utgör också ett sådant unikt mötestillfälle. Vi är alltid öppna för idéer, hälsar Peter.

Kalkon är ett av många temaområden på Skånes Matfestival i Brösarp 20-22 maj. Festivalen arrangeras avLivsmedelsakademin och är en del av verksamhetsområdet Smaka på Skåne, som arbetar med utvecklingen av Skåne till en kulinarisk frontregion. Läs mer på livsmedelsakademin.se och skanesmatfestival.se.