26.000 kunder måste byta sina kort

Den 11 december börjar nya priser gälla för resor i Skåne enligt dagens beslut i regionfullmäktige. Det innebär att alla kunder som har ett en-zonskort måste byta sitt kort till Jojo Period Bas för två zoner, eftersom en-zonskortet försvinner. För den som idag betalar för tre zoner men bara reser i två innebär Jojo Period Bas billigare resor.

För den som gör enstaka resor i Malmö och Helsingborgs stadszoner är priset för en och två zoner samma. Den ändringen gjordes i april när Skånetrafiken införde SMS-biljetten. Nu görs samma ändring för periodkorten, så att priserna för en eller två zoner blir samma. Periodkortet för en zon försvinner och ersätts av Jojo Period Bas, ett nytt periodkort som gäller för två zoner.

-         För den som bara behöver resa i en zon blir det en prishöjning på 40-50 kr för en 30-dagarsperiod. Men även om en-zonskortet hade varit kvar så hade priset höjts, eftersom vi höjer priset på alla kort och biljetter. Det positiva är att kunden får välja en extra zon på köpet, förklarar Camilla Bunke, försäljningschef.

En-zonskorten går inte att ladda på nytt från den 11 december, men det går att resa upp den period som redan finns på kortet. Alla kunder med en-zonskort måste komma in på ett kundcenter eller på något av de cirka 30 serviceombuden för att koda om sitt kort.

-         Vi tror att ungefär 26.000 kunder kommer att behöva koda om sina kort, men alla kommer inte att behöva göra det samtidigt. Dessutom kan man ladda ett kort i förväg och ange ett startdatum längre fram. Vi börjar sälja Jojo Period Bas redan 1 december, säger Camilla Bunke.

Billigare resor för den som har ett tre-zonskort men bara reser genom två zoner
För den som idag bor exempelvis strax utanför stan och pendlar in, blir förändringen en positiv nyhet. Idag får den som reser över en zongräns köpa ett tre-zonskort. De kan nu köpa det nya två-zonskortet och får 30-dagarskort som är 70-180 kr billigare. Även dessa kunder måste koda om sitt kort på ett kundcenter eller ett serviceombud för att få det nya priset.

Jojo Period Bas kan t.ex. den som pendlar dessa vanliga sträckor köpa:
Malmö-Bunkeflo/Klagshamn, Malmö-Oxie, Malmö-Arlöv
Helsingborg-Ödåkra/Väla
Kristianstad-Önnestad
Lund-Hjärup

Hur förändras priserna?
Ordinarie pris på enkla resor höjs med mellan 2 och 3 kr, periodkorten med mellan 50 och 90 kr. De större prisskillnaderna på längre resor. Priserna över Öresund ändras den 15 januari, men där sker nästan inga ändringar alls, någon enstaka krona på resor längre in i Danmark. Ingen förändring Malmö-Köpenhamn.

För mer information, kontakta:
Camilla Bunke, försäljningschef, tfn 0451-28 85 65
Jan-Henrik Pettersson, pris- och affärsstrateg, tfn 0451-28 85 07

Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne och ansvarar för kollektivtrafiken i regionen. Varje år görs fler än 130 miljoner resor med Skånetrafikens 103 tåg, 540 regionbussar, 360 stadsbussar och 300 serviceresefordon. All trafik utförs på entreprenad. Omsättningen är ciska 3,2 miljarder. www.skanetrafiken.se