Ändrade körvägar för bussarna i Malmö den 11 december 2016

Ändrade körvägar för bussarna i Malmö den 11 december 2016

Skånetrafikens bussar och tåg får ny tidtabell den 11 december. I samband med detta får linje 2 och 8 i Malmö nya körvägar. Den 12 december startar även ett vägarbete på Centralplan och flera bussar får tillfälliga hållplatser.

-Linje 2 och 8 är stora linjer i Malmö som årligen tillsammans har 9,5 miljoner resenärer. Det har tidvis varit trångt ombord och förändringarna som görs vid tidtabellsskiftet den 11 december sker för att få en jämnare fördelning av resenärer på de båda linjerna. Vi räknar också med att bussarna bättre ska kunna hålla tidtabellen, säger Matilda Malmgren, Skånetrafikens trafikutvecklare för Malmö.

Förändringarna innebär att linje 2 Kastanjegården - Västra hamnen inte längre kommer att stanna vid hållplatserna Mobilia och Vandrarhemmet, utan dessa hållplatser trafikeras framöver av linje 8. Nya hållplatser på linje 2 blir Dalslandsgatan, Sevedsgården och Musikhögskolan. Det blir även ett nytt hållplatsläge på Lindängen där hållplats A och B på Munkhättegatan kommer att användas. Linje 2 förlängs också med hållplatserna Gånglåtsvägen och Kastanjegården som också blir linjens nya ändhållplats.

Linje 8 Lindängen - Centralen - Hyllie stannar från den 11 december inte längre vid hållplatserna Dalslandsgatan, Sevedsgården och Musikhögskolan, utan dessa hållplatser trafikeras framöver av linje 2. Nya hållplatser på linje 8 är Mobilia och Vandrarhemmet. Lindängen blir ny ändhållplats för linjen där bussen kommer att stanna på Munkhättegatan, hållplats A och B. Se bifogad PDF med karta för linje 2 och 8.

Tillfälliga hållplatser på Centralplan vid Malmö C
Från den 12 december kl 12.00 får linje 2, 3, 4, 5, 7, 8, 31 och 32 tillfälliga hållplatser vid Centralen då Malmö stad ska byta dagvattenbrunnarna på Centralplan. Arbetet beräknas vara slutfört den 17 december.

Linje 3 mot Värnhem, linje 5 mot Stenkällan och linje 7 mot Svågertorpstannar under denna tid på Skeppsbron, utanför Börshuset.

Linje 2 mot Kastanjegården, linje 4 mot Segevång, linje 8 mot Lindängen, linje 31 mot Lindängen och linje 32 mot Käglinge stannar på Norra Vallgatan i anslutning till Kansligatan.

Matilda Malmgren, trafikutvecklare Malmö Skånetrafiken
Tfn 0451- 28 86 13

Oskar Skandevall, trafikutvecklare tillfälliga trafikomläggningar Skånetrafiken
Tfn 0451-28 85 34