Fler möjligheter att resa med buss till Malmö och Lund

Den 15 december börjar Skånetrafikens nya tidtabeller gälla. För dig som reser med buss i Malmö-Lund-området kommer detta framför allt att märkas genom:

-  ökat turutbud mellan Malmö och Lund och till Malmö/Lund

-  nya turer till Hyllie och Malmö C

-  utökad helgtrafik

-  en helt ny regionbusshållplats på Malmö C

-  enklare resa med stadsbuss i Lund

Här presenterar vi de största bussnyheterna närmare:

Stadsbusstrafiken i Lund:
Många justeringar görs för att förbättra punktligheten. Tidtabellerna blir tydligare med jämnare avgångstider och bättre bytesmöjligheter. Det blir tätare turer i rusningstid för linje 3, linje 4 och linje 6. Bussarna som går på Lundalänken kommer att avgå varje kvart mitt på dagen. Linje 9 förlängs till Galjevången. Linje 20 försvinner, liksom lördagsturerna på linje 21.

Stadsbusstrafiken i Malmö:
Stadsbusstrafiken i Malmö genomgår inga stora förändringar till den 15 december. De stora nyheterna kommer nästa år, då det blir premiär för MalmöExpressen och då ny busshållplats vid Triangeln öppnar.

Regionbusstrafiken:

·  Ny terminal för alla regionbussar på Malmö C: De flesta regionbussar ankommer och avgår från en helt ny hållplats på Malmö C från och med den 15 december.

·  Pendeln 130 Lund-Åkarp-Malmö. Linjen får åter kvartstrafik (idag 20 minuter mellan turerna) på vardagar mellan klockan 09 och 15.

·  Linje 133 Lomma-Alnarp-Malmö. Linjen får i båda riktningarna nya kvällsturer, två nya på fredagar och fyra på lördagar.

·  Linje 141 Malmö-Svedala. Det blir färre turer i rusningstid, en avgång var tionde minut istället för idag var femte minut. Efterfrågan har minskat, många väljer att ta tåget istället.

·  Linje 160 Lund-Dalby-Veberöd-Sjöbo.  Får två nya morgonturer mot Lund för att möta ett starkt resande.

·  Pendeln 170 Lund N Fäladen-Lund LTH-Malmö Jägerso-Malmö Hyllie. Resandet ökar på linjen. Hållplats på Hyllie har medfört fler resenärer. Till den 15 december återinförs därför resmöjligheter på lördagar.

·  Linje 172 Malmö-Arlöv-Staffanstorp-Genarp. Ändhållplats i Malmö ändras till Malmö C. Resenärer som vill resa vidare till Länsstyrelsen, Konserthuset, Spångatan och Södervärn får byta till stadsbuss på Värnhem eller Malmö C, alternativt byta till linje 174 i Staffanstorp.

·  Linje 174 Malmö-Staffanstorp-Dalby. Fick ökad turtäthet i rusningstid måndag-fredag redan den 1 oktober. Nu utökas turtätheten, en tur i halvtimmen, att gälla till klockan 22, vardagar. Även lördagens tidtabell får halvtimmestrafik.

·  SkåneExpressen 2 Lund-Hörby. Ett starkt resande på linjen gör det möjligt att nu erbjuda fler och tätare turer på lördagar och söndagar. En tur i timmen hela dagen.

Fler trafiknyheter som gäller från den 15 december finns att läsa om på
www.skanetrafiken.se/tidtabell2014

För mer information, kontakta:

Lunds stadsbusstrafik + linje 133:
Fredrik Schell, trafikutvecklare, Skånetrafiken. Tel: 0451-288602

Malmö stadsbusstrafik, regionbusshållplats Malmö C, linjerna 130, 141, 170:
Håkan Kristiansson, trafikutvecklare, Skånetrafiken. Tel: 0451-288601

Linje 160, 172, 174:
Anette Jönsson, trafikutvecklare, Skånetrafiken. Tel: 0451-288598

SkåneExpressen 2:
Maria Löfgren, trafikutvecklare, Skånetrafiken. Tel: 0451-288534

Skånetrafiken – det självklara valet för dig som reser i Skåne