Skånetrafiken tror att resandet i rusningstid kan komma att öka när många skolelever återvänder.

Fortsätt följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer för kollektivtrafiken

Skånetrafiken uppmanar fortsatt sina resenärer att bara resa när man verkligen behöver, undvika rusningstid när det är möjligt och hålla koll på resandet via appen för att undvika populära avgångar.

Efter beskedet om att skolelever i ett stort antal kommuner får gå tillbaka till skolan efter påsk ser Skånetrafiken att resandet kan komma att öka främst under rusningstid.

– Vi är tacksamma för det ansvar som våra resenärer har tagit under pandemin. Tack vare det finns gott om plats på de flesta av våra bussar och tåg. När nu många skolelever ska börja resa igen behöver vi fortsätta att hjälpas åt för att undvika trängsel ombord. Ett sätt är att sprida ut sig på tåget då det finns ofta mer plats i en annan del, säger Mikael Espling, tf affärsområdeschef tåg på Skånetrafiken.

För att undvika trängsel gäller fortsatt att bara den som verkligen behöver ska resa med Skånetrafiken. Och att man helst ska resa utanför rusningstid. När man reser uppmanas man att vänta på nästa buss eller tåg om det är fullt. För att undvika avgångar med många resande kan man använda prognoserna i appen för att planera sitt resande. Reser man i rusningstid uppmanas man även att använda munskydd.

Ombord är det viktigt att man håller avstånd till andra resenärer, främst vid påstigning och avstigning där det lätt kan bli trångt. På tåget är det extra viktigt att sprida ut sig då det ofta kan vara fler som sitter i en del av tåget medan det är nästan tomt i en annan vagn.

– Vi följer resandet hela tiden och generellt har vi hälften så mycket resande jämfört med före pandemin. Däremot reser flest fortfarande under rusningstid och koncentrerat till vissa få avgångar. Använd gärna prognoserna i vår app för att undvika dessa avgångar. Där vi har möjlighet och ser ett behov förstärker vi trafiken, men vi behöver alla hjälpas åt, säger Saman Tondnevis, affärsområdeschef buss på Skånetrafiken

För mer information kontakta Skånetrafikens presstjänst på 0451-28 85 03.

De allmänna råden:

• Res bara om du behöver.
    • Undvik att resa i rusningstid.
    • Vänta på nästa buss eller tåg om det är fullt.
    • Gå eller cykla om du har möjlighet.
    • Sprid ut er och håll avstånd när ni reser med bussar och tåg. Framförallt vid påstigning och avstigning.
    • Använd munskydd om du behöver resa med oss i rusningstid.
    • Mycket mer information finns samlad på skanetrafiken.se.

Prognoser i Skånetrafikens app:

• Användaren slår själv på prognoserna när hen har sökt en resa genom att öppna upp menyn för att anpassa sökningar.
    • Prognoserna baseras på sökta resor, köpta appbiljetter och blippade biljetter de senaste månaderna.
    • Prognosen man får visar det maximala antalet resenärer på sträckan man har sökt.
    • I dagsläget kan man se prognoser för stadsbussar, regionbussar och Pågatågen. Planen är att kunna visa prognoser även för Öresundståg framöver. För Öresundståg finns det istället statistik för hur många som reser på skanetrafiken.se
    • Tjänsten är under utveckling och kommer att förbättras efter hand.

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Vi gör det enkelt att resa hållbart. Varje dag gör människor cirka 465 000 resor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 000 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Våra resor med bussar och tåg är märkta med Bra Miljöval och genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till ett hållbart samhälle, en bättre miljö och ett levande landskap. Det ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne med uppdrag att erbjuda hållbara kollektiva resor i Skåne. Vi omsätter cirka 6,2 miljarder kronor och varje år görs fler än 170 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon. All trafik körs av olika trafikföretag på entreprenad.