I år är sommarbiljetten för den som behöver resa

Idag börjar Skånetrafiken att sälja sin traditionsenliga sommarbiljett. Den kostar 699 kronor och gäller för fria resor på bussar och tåg i hela Skåne mellan 15 juni och 15 augusti.

För den som vill köpa en sommarbiljett är det enklast att göra det i Skånetrafikens app. Men för den som istället vill lägga biljetten på Skånetrafikens reskort går den att köpa på skanetrafiken.se, i biljettautomater samt hos kundcenter och ombud i hela Skåne.

– Sommarbiljetten är en skånsk tradition, det kan inte ens en pandemi ändra på. Att ta bort den hade drabbat alla dem som behöver kollektivtrafiken även under sommaren, säger Pernilla Lyberg chef för försäljning och marknad på Skånetrafiken.

De nationella råden säger fortfarande att man ska undvika resor med kollektivtrafiken om man har möjlighet. Därför är sommarbiljetten i år främst till för de som behöver resa och inte har något annat alternativ.

– Vi kommer att behöva hjälp av våra resenärer för att undvika trängsel på bussar och tåg till stränder eller turistmål i sommar. Till exempel genom att man tittar i appen på hur många som brukar resa med just den bussen eller tåget innan man ger sig iväg. Och att man aldrig går på en full buss eller tåg utan istället väntar på nästa, säger Pernilla Lyberg.

Så här gäller sommarbiljetten:

• Res fritt med all Skånetrafikens trafik inom Skåne mellan 15 juni och 15 augusti.
  • Priset är 699 kronor.
  • Biljetten kan lånas ut till familj och vänner.
  • Res tillsammans. Så länge högst en av de som reser har fyllt 20 år kan tre personer resa ihop.
  • Läs mer på skanetrafiken.se./sommarbiljetten.

De allmänna råden:

• Res bara om du behöver.
  • Undvik att resa i rusningstid.
  • Vänta på nästa buss eller tåg om det är fullt.
  • Gå eller cykla om du har möjlighet.
  • Sprid ut er och håll avstånd när ni reser med bussar och tåg. Framförallt vid påstigning och avstigning.
  • Följ de allmänna rekommendationerna för munskydd i kollektivtrafiken.

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Vi gör det enkelt att resa hållbart. Varje dag gör människor cirka 465 000 resor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 000 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Våra resor med bussar och tåg är märkta med Bra Miljöval och genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till ett hållbart samhälle, en bättre miljö och ett levande landskap. Det ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne med uppdrag att erbjuda hållbara kollektiva resor i Skåne. Vi omsätter cirka 6,2 miljarder kronor och varje år görs fler än 170 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon. All trafik körs av olika trafikföretag på entreprenad.