I augusti ger Skånetrafiken kärleken skjuts.

I augusti ger Skånetrafiken kärleken skjuts

Med start den 9 augusti kommer skåningarna att kunna njuta av färgsprakande busshållplatser och dekorerade bussar. Detta sker i samband med World Pride i Köpenhamn och Malmö. Tillsammans med Region Skånes Likarättsakademi uppmärksammar Skånetrafiken likarätt och inkludering.

Till vardags ger Skånetrafiken skåningarna skjuts, i augusti vill Skånetrafiken ge kärleken lite extra skjuts. Hållplatser och anslagstavlor kommer att spraka i regnbågens färger. På detta sätt vill Skånetrafiken uppmärksamma alla människors lika värde och okränkbara rätt att vara sig själva.

—Skånetrafiken och kollektivtrafiken ska vara öppen och välkomnande för alla. Frågor som rör likarätt och inkludering är förstås så mycket mer än ett smyckat stadsrum. Det är vad vi gör varje dag som gör skillnad. Att vara välkomnande, att driva förändring, att visa omtanke och respektera varandra är Skånetrafikens utgångspunkt, säger Anna Bothom, eventansvarig vid Skånetrafiken.

Året runt bedriver Region Skåne ett omfattande likarättsarbete. Region Skånes Likarättsakademi ansvarar för utbildningar om människors lika rättigheter och gör i år en extra satsning på kunskap om HBTQIA+.

—Varje dag kan vi träna på att vara vänliga mot oss själva och alla vi möter. Vi vill att alla ska känna sig absolut välkomna till oss. Jag tipsar alla om vår podd "Alla föds nakna" för att lyssna och lära mer, säger Ola Björgell, regionöverläkare, funktionsansvarig likarätt, i Region Skåne.

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Vi gör det enkelt att resa hållbart. Varje dag gör människor cirka 465 000 resor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 000 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Våra resor med bussar och tåg är märkta med Bra Miljöval och genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till ett hållbart samhälle, en bättre miljö och ett levande landskap. Det ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne med uppdrag att erbjuda hållbara kollektiva resor i Skåne. Vi omsätter cirka 6,2 miljarder kronor och varje år görs fler än 170 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon. All trafik körs av olika trafikföretag på entreprenad.