Kundnöjdheten kring Skånetrafikens Serviceresor har i jämn takt ökat med ett antal procentenheter under senaste två åren.

Nöjdare kunder hos Skånetrafikens Serviceresor

När gäller Skånetrafikens Serviceresor har alla siffror stadigt ökat under de senaste två åren. Bäst resultat i våra mätningar visar väntetiden i telefon, där 88 procent av kunderna anser att de får svar inom rimlig tid. Skånetrafiken mäter löpande färdtjänst- och sjukresekundernas upplevda kvalitet på senaste resan. Resultatet visar också att kundernas trygghet och Serviceresors bemötande har blivit markant bättre.

- En avgörande faktor är med största sannolikhet att Serviceresors beställningscentral togs över av Skånetrafiken 2018, säger Titti Unosdotter, affärsområdeschef för Serviceresor.

De siffror som mäter vad kunderna tycker om Skånetrafikens Serviceresor har i jämn takt ökat med ett antal procentenheter under senaste två åren. En avgörande faktor tros vara att Serviceresors beställningscentral togs över i egen regi 2018. Väntetiden i telefonen är den variabel som ökat mest, tätt följt av bemötande av kund.

- Vi är stolta över resultatet, säger Titti Unosdotter och fortsätter:

- Att ta över beställningscentralen i egen regi har visat sig vara ett bra beslut. Vi kan därmed påverka servicen på ett helt annat sätt när vi själva styr över hela beställningen – från samtal till resa. Utöver det har utbildning och coaching påverkat resultatet, säger hon.

Under de två åren har samtliga nyckeltal ökat. Den upplevda punktligheten har ökat, väntetiden har minskat, bemötandet i samtalet har förbättrats, samma gäller förarens bemötande. Dessutom har kundernas upplevda trygghet ökat.

Hos Skånetrafikens Serviceresor märks generellt en tydlig ökning av antalet resor. Detta beror på att befolkningen ökar, vi blir äldre och resor till och från sjukhus ökar. Andra faktorer som påverkar är att sjukresor i Malmö stad togs över den 1 april. Dessutom har det under denna två-års period tillkommit två nya kommuner, där Skånetrafiken ansvarar för färdtjänsten - Svedala och Burlövs kommun.

Inom Serviceresor pågår ett kontinuerligt arbete med samplanering, kvalitetsarbete och digitalisering för att optimera processer, flöden och för att frigöra fordon i verksamheten. Alla delar måste integreras för att i framtiden kunna tillmötesgå behovet och utveckla kollektivtrafiken på landsbygden och anropsstyrd trafik.

Fakta om Serviceresor:

• Serviceresor ansvarar idag för färdtjänst i 25 av 33 kommuner i Skåne.
  • Cirka 5 500 resor per dygn.
  • Nio avtalsparter/trafikföretag.

Undersökningen utförs av IPSOS.

För mer information, kontakta:
Titti Unosdotter
, affärsområdeschef Serviceresor, nås via Skånetrafikens presstjänst 0451-28 85 03.

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Vi gör det enkelt att resa hållbart. Varje dag gör människor cirka 465 000 resor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 000 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Våra resor med bussar och tåg är märkta med Bra Miljöval och genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till ett hållbart samhälle, en bättre miljö och ett levande landskap. Det ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne med uppdrag att erbjuda hållbara kollektiva resor i Skåne. Vi omsätter cirka 6,2 miljarder kronor och varje år görs fler än 170 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon. All trafik körs av olika trafikföretag på entreprenad.