Carina Zachau (M), ordförande i Kollektivtrafiknämnden, Region Skåne, Ulf Welin, ställföreträdande trafikdirektör, Skånetrafiken Per Karlsson, affärschef, Nobina, Andreas Schönström (S), tekniska nämndens ordförande, Malmö. Fotograf: Johan Bävman.

På måndag blir Malmö både renare och tystare

På måndag byts elva av Skånetrafikens bussar i Malmö ut mot nya elbussar och i juni kommer ännu fler att bytas ut. Tack vare det är Malmö på väg att bli den stad i Sverige med allra flest elbussar i trafik.

Från och med juni kan malmöborna resa med 82 nya elbussar. Totalt rullar det då 112 elbussar på Malmös gator. Inklusive elhybriderna på linje 5. Planen är att alla Malmös bussar ska vara elektrifierade innan 2031.

Bussarna är märkta med ”Bra miljöval” och ger minimalt med utsläpp. Det innebär att Skånetrafiken kan fortsätta att bidra till Region Skånes hållbarhetsmål samtidigt som Malmöborna får en tystare och renare stad att bo och leva i. Och under våren kommer ytterligare nya och fräscha elbussar att rullas ut i trafik.

– Jag är stolt över att vi i Skåne ligger i framkant med vår hållbara kollektivtrafik. Med den ökade komfort som de nya elbussarna innebär för resenärerna och med mindre buller i stadsmiljön hoppas jag att denna satsning kan leda till ett ökat resande med buss i Malmö så snart pandemin tillåter”, säger Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Torsdagen den 25 februari fick medias representanter möjlighet att provåka de nya bussarna. På plats vid provåkningen som utgick från Gustav Adolfs torg fanns förutom Carina Zachau även Andreas Schönström (S), Malmö stad, Ulf Welin, ställföreträdande trafikdirektör på Skånetrafiken och Per Karlsson, affärschef på Nobina.

Bussen som provåktes är över 18 meter lång och en av Malmös första ledbussar som är helt eldriven. Bussarna kommer bland annat att komplettera de elbussar som idag kör på linje 7. De är producerade av Volvo och är 18,6 meter långa och har tre dörrar. Den här typen av buss har plats för cirka 120 resenärer, varav 43 sittande.

Utvecklingen av elbussar går väldigt snabbt och fler och fler skånska städer får eldrivna bussar. Efterhand som utvecklingen går framåt och räckvidden på bussarna ökar minskar även behovet av laddstationer ute på stan. Istället kan bussarna laddas på depåområdet nattetid. Det kommer även att gälla för de nya elbussarna i Malmö.

Genom att ställa om till eldrift kan Region Skåne och Skånetrafiken aktivt bidra till att göra Malmö till en stad där trafikbuller och utsläpp minskar.

För mer information kontakta Skånetrafikens presstjänst 0451-28 85 03.

Fakta om Malmös elbussar:

De första långa elbussarna i Malmö

Den 1 mars börjar elva nya elbussar att rulla på Malmös gator. Dessa är de första ledbussarna i Malmö som är helt eldrivna. Bussarna kommer bland annat att komplettera elbussarna som idag kör på linje 7, men kommer också vara synliga på övriga linjer.

Från och med juni 2021 kan du resa med totalt 82 rena elbussar i Malmö. Dessa är strategiska pusselbitar i Skånetrafikens genomgripande fokus på hållbarhet och ett steg på vägen mot Skånetrafikens mål att bli klimatneutrala.

Vad händer den 1 mars?

• Den 1 mars börjar elva nya elbussar att rulla på Malmös gator. Dessa är de första ledbussarna i Malmö som är helt eldrivna. Bussarna kommer att komplettera de elbussar som idag kör på linje 7.
    • De nya elbussarna från Volvo är 18,6 meter och har tre dörrar. Sammanlagt har denna typ av buss plats för cirka 120 resenärer, varav 43 sittande.
    • Till skillnad från bussarna som idag kör på linje 7 är de nya bussar depåladdade. Det innebär att de laddas på depån, inte vid ändhållplatserna som linje 7 gör.

Vad händer från och med tidtabellsskiftet i sommar?

• Från och med tidtabellsskiftet i juni kommer totalt 82 nya elbussar att rulla på Malmös gator.
    • Av dessa är 60 av modell Volvo 7900EA och 22 MAN Lions City e12C.
    • Elbussarna från MAN är 12,2 meter och har tre dörrar. Sammanlagt har denna typ av buss plats för cirka 80 resenärer, varav 27 sittande.
    • De nya elbussarna kommer att köra på följande linjer: 3, 4, 7, 34, 35, 52, 84

Volvo 7900EA, ledbussarna

• Det finns två platser för rullstolar.
    • I ledbussarna finns det plats för fyra barnvagnar. I dessa finns det tre stycken ytor där man kan placera barnvagnar. Via den tredje dörren går det att ta sig till en barnvagnsplats. Den möjligheten finns inte i andra ledbussar.
    • USB-uttag finns på bussarna.
    • De nya bussarna kommer att komplettera de elbussar som redan kör i Malmö. På linje 7 rullar sedan 2018 13 normalbussar, 12 meter från Volvo. På linje 5 kör MalmöExpressen sedan 2015. MalmöExpressen är biogashybrid som till viss del kör på el.
    • När bussen är parkerad på bussdepån är den kopplad till ladd-infrastruktur. Denna avgör hur mycket bussens batterier behöver laddas för att bussen ska kunna köra respektive köruppdrag. När bussen kommer till bussdepån laddas batterierna på nytt.
    • Bussarna kommer att drivas med el som uppfyller den Svenska Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval.

Frågor

Varför väljer man att depåladda de nya bussarna och inte genom ändhållplatsladdning? Batteritekniken har utvecklats mycket de senaste åren. Det innebär att bussarnas räckvidd har kunnat öka så de kan köra längre sträckor efter en laddning. Genom att optimera bussarnas planerade körningar är det möjligt att ladda bussarnas batterier på bussdepån istället för på stan. Man behöver därmed inte ladd-infrastruktur för att ladda bussarnas batterier både på bussdepån och på stan utan bara på bussdepån.

Blir luften renare med elbussar?
    En elmotor har inget avgasrör och genererar därför inga avgaser. Vi kan därför säga att luften blir renare. Vid kalla vinterdagar kan det kopplas på en tilläggsvärmare i elbussarna för att det ska vara varmt ombord. Denna värmare drivs av en liten förbränningsanordning som går på förnybart drivmedel. Denna tilläggsvärmare genererar en viss mängd avgaser dock ligger värmarens avgasnivå under avgasnivån från bussar med förbränningsmotordrift.

Är elbussar tystare än vanliga bussar?
    Elbussar genererar en avsevärt lägre ljudnivå, i snitt 5–6 decibel lägre än bussar med förbränningsmotor. En höjning av 10 decibel upplevs av den mänskliga hörseln som en fördubbling av ljudnivån. När bussen laddas uppstår ett lite surrande ljud. Det är dock inom ramen för Naturvårdsverkets riktvärden utomhus och är lägre än trafikbuller från bilar.

Hur påverkas trafiksäkerheten när bussarna är tystare?
    Att det blir lägre bullernivå tycker nog alla är bra men när städerna får tystare fordon (elbussar och elbilar) behöver var och en som rör sig i stadsrummet vara mer uppmärksam. Elbussarna är dessutom utrustade med en varningssignal som föraren kan använda när hen närmar sig fotgängare och cyklister. Varningssignalen har ett diskret ljud och låter som en ringklocka. Denna typ av signal finns redan idag på spårvagnar runt om i Sverige.

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Vi gör det enkelt att resa hållbart. Varje dag gör människor cirka 465 000 resor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 000 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Våra resor med bussar och tåg är märkta med Bra Miljöval och genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till ett hållbart samhälle, en bättre miljö och ett levande landskap. Det ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne med uppdrag att erbjuda hållbara kollektiva resor i Skåne. Vi omsätter cirka 6,2 miljarder kronor och varje år görs fler än 170 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon. All trafik körs av olika trafikföretag på entreprenad.