Från och med den 1 april 2022 överlåter Kävlinge kommun ansvaret för färdtjänsten till Skånetrafikens Serviceresor. Kävlinge kommun blir den 26:e skånska kommunen att göra detta.

Skånetrafiken tar över färdtjänsten i Kävlinge kommun

Från och med den 1 april 2022 överlåter Kävlinge kommun ansvaret för färdtjänsten till Skånetrafikens Serviceresor. Kävlinge kommun blir därmed den 26:e skånska kommun som gör detta. Förhoppningen är att övergången ska gå smidigt och att kundernas upplevelse av resan ska bli minst lika bra eller bättre.

De flesta som reser med färdtjänst reser inte bara inom den egna kommunen. Rättssäkerheten och likabehandlingsprincipen blir större ju fler kommuner som har färdtjänst via regionen. Andra fördelar med Skånetrafikens färdtjänst är bred kompetens inom myndighetsutövning i färdtjänstärenden, upphandling av fordon och trafikentreprenörer. Beställningsmottagningen har öppet dygnet runt och drivs i egen regi – något som Skånetrafiken har byggt upp under flera år.

– Vi är glada över förtroendet att få ta över färdtjänsten i Kävlinge kommun. Det är en naturlig del att utöka uppdraget när vi har kapaciteten och även samarbetar med flertalet kommuner i Skåne. Det blir ett bra flöde på fordonen vilket leder till en bättre samordning, hållbarhet och mindre sårbarhet, säger Titti Unosdotter, affärsområdeschef Serviceresor på Skånetrafiken.

För färdtjänstresenärer innebär det nya avtalet med Skånetrafiken bland annat att de kan göra längre resor än vad Kävlinges färdtjänst erbjuder idag eftersom avtalet omfattar ett enhetligt regelverk i större delen av Skåne. En annan förändring är att Skånetrafiken erbjuder fria resor i kollektivtrafiken, dygnet runt i hela Skåne.

Hos Skånetrafikens Serviceresor utvecklas verksamheten kontinuerligt och flera digitala tjänster har lanserats nyligen. Till exempel kan resenären boka, avboka och se sina villkor i Serviceresors app eller på webben. Det går också att boka via telefon och mejl dygnet runt. I somras infördes möjligheten att ansöka om färdtjänst digitalt via 1177.se för de kommuner som har färdtjänst i Skånetrafikens regi. Denna tjänst ska skapa en smidig och trygg lösning för kunderna samt göra de interna handläggningsprocesserna mer effektiva.

– Vårt fokus ligger på utveckling, teknik och kvalité för att möta marknaden och resenärernas behov. Resenären ska uppleva enkelhet och trygghet i våra tjänster, säger Catharina Molin, affärschef Serviceresor på Skånetrafiken.

För att skapa bättre tillgänglighet har Serviceresors kundtjänst förlängt sina öppettider. De nya öppettiderna är 8.00- 20.00 och kontakt sker via telefon, mejl eller chatt.

För mer information:
Titti Unosdotter, affärsområdeschef serviceresor på Skånetrafiken, nås via Skånetrafikens presstjänst 0451-28 85 03
Catharina Molin, affärschef serviceresor, nås via Skånetrafikens presstjänst 0451-28 85 03

Fakta om Serviceresor:
Antal kommuner i Skånetrafikens regi: 26 av 33 kommuner (inklusive Kävlinge kommun)
Antal serviceresor: cirka 5500 resor per dygn
Serviceresor: samlingsnamn för färdtjänst och sjukresor

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Vi gör det enkelt att resa hållbart. Varje dag gör människor cirka 465 000 resor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 000 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Våra resor med bussar och tåg är märkta med Bra Miljöval och genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till ett hållbart samhälle, en bättre miljö och ett levande landskap. Det ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne med uppdrag att erbjuda hållbara kollektiva resor i Skåne. Vi omsätter cirka 6,2 miljarder kronor och varje år görs fler än 170 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon. All trafik körs av olika trafikföretag på entreprenad.