Snart anpassar Skånetrafiken tidtabellerna för sommarresor

Snart anpassar Skånetrafiken tidtabellerna för sommarresor

Nu närmar sig värme, semester och sommarlov. Resandebehoven ändras rejält under sommarmånaderna. Därför har Skånetrafiken ett tidtabellsskifte den 18 juni, med fler turer på grund av fler besökare och turister och färre turer på grund av att skolorna håller stängt.

– Sommaren är en alldeles utmärkt tid att på ett klimatsmart sätt ta sig runt i Skåne med buss, när många vill till stranden, naturområden eller andra upplevelser. Vi har flera linjer som kör extraturer i sommar till våra populära besöksdestinationer runt våra kuster, säger Fredrik Schell, enhetschef Planering på Skånetrafiken.

Många linjer får färre turer eftersom skolorna håller stängt medan andra linjer får fler turer eller förändrade körvägar beroende på att många platser i Skåne får ett ökat besökstryck under sommaren.

Sydöstra Skåne

SkåneExpressen 3mellan Kristianstad och Simrishamn får fler turer på grund av att linjen är populär på sommaren och har ett ökat resande. Den får sju extra turer på vardagar, åtta extra turer på lördagar och sex extra turer på söndagar.

Linje 5 i Ystads stadstrafik får halvtimmestrafik under sommaren när fler vill resa till och från stranden.

Linje 301 mellan Sjöbo och Ystad kör färre turer när skolorna är stängda.

Linje 305 mellan Skurup Station och Abbekås kommer under sommaren att köra via Mossbystrand.

Linje 321 mellan Skillinge Busstation och Simrishamn Station kör under sommaren två extra avgångar i vardera riktningen. Linjen går nu även på lördagar och söndagar.

Linje 322 mellan Ystad station och Kåseberga förlängs till Skillinge Busstation och får två extra turer per dag och trafik även på helgerna, precis samma som på vardagarna. På kvällarna går det två dubbelturer mellan Ystad och Löderups strandbad.

Linje 571 mellan Simrishamn och Ystad kör timmestrafik i rusningstrafik när det är flest som reser, beroende på att skolorna är stängda över sommaren.

Linje 577 mellan Simrishamn och Ystad kör timmestrafik i rusningstrafik när det är flest som reser, beroende på att skolorna är stängda över sommaren.

Sydvästra Skåne

Linje 119 mellan Kävlinge och Stora Harrie (från 16 augusti). För att så många ska kunna åka med buss kan man åter att kunna resa med linje 119 mellan Kävlinge, Lilla Harrie och Stora Harrie. Linje 119 kör sju gånger i vardera riktningen på skoldagar.

Linje 122 mellan Löddeköpinge och Kävlinge växer. Nu får även den som bor i de östra delarna av Löddeköpinge nära till bussen. Linje 122 kör en ny väg längs Köpingevägen och Landskronavägen och stannar inte längre vid hållplatserna Skördevägen, Lantvägen, Mästarevägen, Löddeköpinge centrum och Vikhögsvägen. I stället stannar linjen vid hållplatserna Transportvägen, Företagsvägen, Tolvåkervägen och Idrottsvägen. Reser man idag från Vikhögsvägen har man nära till den nya hållplatsen Idrottsvägen. Det går fortsatt bra att byta mellan linjerna vid hållplats Löddeköpinge Center syd.

Linje 139 mellan Lund och Lomma får fler avgångar under sommaren till stranden i Lomma.

Linje 159 mellan Lund C och Dalby via Skrylleskogen ändras. Sex avgångar per dag kommer att köra mellan Lund och Skryllegården, via Dalby Söderskog. Två avgångar per dag kommer att köra slingan mellan Lund och Skryllegården via bland annat Torna Hällestad och Måryd.

SkåneExpressen 15 mellan Skanör C och Malmö C kommer att köra med lägre turtäthet.

Linje 148 mellan Torup Bokskogen och Malmö Södervärn kör sin sista tur från Torup klockan 18.33. Detta beror på att vi ser att det är få som reser med den senare turen som idag avgår klockan 20.33.

Linje 300 mellan Falsterbo Strandbad och Malmö Hyllie justerar tiderna så att de bättre ska passa tågen från Danmark vid Hyllie. Bussen kommer att köra XX.27 och XX.57 från Hyllie under helgerna.

Malmö
Linje 37 mellan Malmö Jägersro och Malmö Kvarnby by går inte under sommaren.

Linje 47 mellan Malmö C och Malmö Stranden är en förstärkningslinje och går inte under sommaren.

Linje 49 mellan Malmö Bellevueallén och Sibbarp kör under sommaren till Sibbarps camping.

Nordvästra Skåne

SkåneExpressen 11 mellan Höganäs och Helsingborg får färre avgångar under de tider då det är färre som reser. Men bussen kommer att köra fler avgångar under dagtid på helgerna på grund av ett ökat turistresande.

Linje 220 mellan Höganäs och Helsingborg får färre avgångar under de tider då det är färre som reser. Men bussen kommer att köra fler avgångar under dagtid på helgerna på grund av ett ökat turistresande.

Linje 222 mellan Höganäs och Mölle får fler turer under dagtid på helgerna på grund av ett ökat turistresande.

Linje 240 mellan Landskrona och Svalöv får en ny körväg inom Weibullsholm i Landskrona. Samtidigt kommer linjen inte längre att stanna på hållplatserna Malmövägen och Österleden. I stället kan man resa med linje 138 från hållplats Malmövägen eller nya hållplats Weibullsholm.

Linje 299 mellan Helsingborg och Vallåkra får justerade turer. Två tidiga morgonturer justeras för att bättre passa med tågen i Gantofta. Från Helsingborg kör bussen mot Vallåkra klockan 07.15 istället för från Gantofta 07.30. Från Vallåkra avgår bussen klockan 08.00 istället för 07.42.

Linje 501 mellan Båstad busstation och Båstad Norrviken får justerade avgångar. Under sommaren kommer avgångarna klockan 22.00 och 24.00 från Båstad station och klockan 20.43 och 22.43 mot Båstad station på helgerna inte att köra. Det beror på att det är färre som reser under sommaren. De avgångar som dras in på helgkvällarna ersätts med linje 502 som kör hela vägen till och från Torekov.

Linje 502 Under sommaren kan man resa oftare mellan Båstad och Torekov på helgkvällar då två avgångar i vardera riktningen tillkommer.

Linje 505 mellan Torekov hamnen och Förslöv station kommer att köra samma sträcka som på linje 504 mellan Grevie kyrka och Förslöv station. Det innebär att resan kan ta något längre tid men samtidigt når linjen fler hållplatser.

Linje 518 mellan Klippan station och Stehag station kommer att köra fler turer under eftermiddagarna på helgerna eftersom det är det fler som vill resa till Söderåsens naturreservat under sommaren.

Linje 520 mellan Helsingborg Centralstation och Åstorp Vattenverksvägen ändrar en tur till 05.44 på helgerna från Åstorp för att underlätta arbetsresor till lasarettet i Helsingborg.

Helsingborg
Linje 22 mellan Helsingborg och Väla kör inte sträckan mellan hållplatserna Helsingborg C och Planteringen. Istället reser man med linje 1.

Landskrona
Linje 1 För att skapa en tydligare koppling till området byter hållplats Skogen namn till Puls Arena

Centrala och nordöstra Skåne

Höör
Linje 441 (Ringbuss Höör) som idag kör kl. 19:25 kommer att köra fem minuter tidigare för att underlätta bytet mellan bussen och tåget.

Linje 445 (Ringbuss Höör) För att underlätta arbetsresor från Orupssjukhuset är avgångarna som kör klockan 15, 16 och 17 senarelagda med fem minuter.

Hässleholm
Linje 1 kör färre turer på grund av sommarstängda skolor. Det innebär att bussen kommer att köra halvtimmestrafik under hela dagen.

Kristianstad
Linje 1, 2, 3, 4, 22 i Kristianstad kör färre turer på grund av sommarstängda skolor.

Linje 542 mellan Hässleholm Centralstation och Sibbhult busstation kör färre turer på grund av sommarstängda skolor.

Linje 545 mellan Broby Busstation och Kristianstad Centralstation kör färre turer på grund av sommarstängda skolor.

Linje 552 mellan Kristianstad Centralstation och Åhus Glashyttan kör färre turer på grund av sommarstängda skolor. Men under Åhus Beachhandboll kommer det att gå extraturer.

Linje 556 mellan Tollarp Torvtäktsvägen och Huaröd får bättre bytesmöjligheter med SkåneExpressen 1 i Tollarp.

Linje 558 mellan Bromölla Station och Kristianstad Centralstation kör färre turer på grund av sommarstängda skolor.

Linje 559 mellan Åhus Nyponvägen och Kristianstad Österängskolan kör färre turer på grund av sommarstängda skolor.

Mer information

Fredrik Schell, enhetschef Planering på affärsområde buss, Skånetrafiken. Han nås via Skånetrafikens presstjänst på 0451-28 85 03 eller press@skanetrafiken.se

Fakta

Det är viktigt att Skånetrafikens resenärer håller koll på sin resa antingen i appen eller i resesök på skanetrafiken.se eftersom många linjer kör färre turer, ibland ändrade körvägar och/eller har minutjusterade tidtabeller.

Turer märkta med ”T” i tidtabellerna kommer inte att köras under sommaren eftersom dessa turer är anpassade för skolelever och att skolorna är stängda.

Ett antal linjer får färre turer på grund av ett lägre resande under sommaren.

Läs mer om alla trafikförändringar på Skånetrafiken (skanetrafiken.se)