En massa bussar redo att ge sig ut i sommarvärmen. Foto Lars Dareberg

Sommarvärme hos Skånetrafiken

De senaste veckorna har temperaturerna varit höga och sommarvärmen gör att kollektivtrafik kan bli en varm upplevelse. Samtliga fordon i kollektivtrafiken i Skåne är utrustade med luftkonditionering, men trots det är det bra att förbereda sig att det kan bli varmt att resa med buss och tåg i sommar.

Under sommaren får Skånetrafikens kundservice många frågor om värmen ombord på bussar och tåg. Skånetrafiken och trafikföretagen som kör bussar och tåg gör allt de kan för att resan ska vara så sval som möjligt, men det är i princip omöjligt att hålla nere värmen om det är riktigt varmt ute.

Här följer en överblick på hur det fungerar på fordonen i värmen.

Öresundståg

Varje fordon (en singel som har tre fast sammanhängande delar) har fem AC anläggningar. En i var förarhytt och en i varje vagnsdel. Om AC:n inte fungerar i en del så betyder det inte att det är fel i hela fordonet. Som resenär kan man då testa att förflytta sig till en annan vagn om det är väldigt varmt. Man ska även tänka på att en AC –anläggning inte klarar att kyla ned luften hur mycket som helst utan sänker temperaturen upp till cirka fem grader. Det betyder att om det är det 30 grader ute så ska man inte förvänta sig att det är 20 grader på tåget, utan snarare ca 25 grader. Klimatanläggningarna genomgår kontroller varje sommar för att vara väl fungerande.

Pågatågen

Pågatågen är också utrustade med ett luftkonditioneringssystem. Kyleffekten gör att Pågatågen också kan kylas ned cirka fem grader. Pågatågens klimatanläggning kontrolleras regelbundet och innan sommaren görs speciella kontroller. Samtliga anläggningar är fungerande när tågen tas ut i trafik.

Nödvatten

På samtliga tåg finns så kallat ”nödvatten”. Det är vatten som kan delas ut vid behov, om någon passagerare känner obehag på grund av värmen och behöver vatten. Det ska alltså inte delas ut till personer som enbart är törstiga. Nödvattnet kontrolleras (att förpackningar är hela och att bäst-före-datumet inte har gått ut) regelbundet.

Regionbussar

Alla våra bussar har AC. Men kylkapaciteten kan variera, främst beroende på hur ofta dörrarna öppnas. Det innebär att det är främst i stadstrafiken som det är svårast att kyla ner bussarna. Men människans temperaturkänslighet är stor så en temperatursänkning på några grader kan uppfattas som klart svalare.

Stadsbussar

Samtliga bussar har luftkonditionering Stadsbussar kan dock bli varma då dörrarna öppnas ofta och släpper ut kyla samtidigt som värmen kommer in.

Serviceresor

Samtliga fordon som kör för serviceresor har krav på dubbel luftkonditionering.

Om det upptäcks fel på klimatanläggningarna på bussar och tåg så rapporteras det och tas om hand nästa gång fordonet är inne på depå/verkstad. Samtliga klimatanläggningar kontrolleras dagligen, men saker kan ske under dagen som påverkar.

Vad kan resenärerna göra själva?

Den som reser i extrem värme kan själv vara behjälpliga att skydda sig mot sol och värme. Bland annat genom att ha med sig egen dricka. Föräldrar som reser med barn i extremt varma förhållanden bör också ha med sig drickbart till barnen.

Ytterligare information, kontakta Skånetrafikens pressjour på telefon: 0451-288 503 eller epost: press@skanetrafiken.se