​Anders Wernberg blir ny sortimentschef på Skånska Byggvaror

Anders Wernberg till Skånska Byggvaror, som ny sortimentschef

Som led i den fortsatt snabba expansionen i Norden har Skånska Byggvaror rekryterat Anders Wernberg som ny sortimentschef. Anders Wernberg kommer närmast från posten som inköps- och sortimentschef för Hornbach Sverige, där han sedan 2002 arbetat i olika chefspositioner inom sortiment och inköp. Han har därtill tidigare varit affärsområdeschef på SIBA. Anders Wernberg tillträder rollen som sortimentschef hos Skånska Byggvaror den 5e oktober och kommer att ingå i företagets koncernledningsgrupp.

Under de senaste åren har Skånska Byggvaror ökat försäljningen med cirka 20 procent per år. Samtidigt har sortimentet fördjupats och breddats för att möta kundernas ökade intresse för produkter som skapar funktionella, vackra och smarta hem. För att fortsätta hålla högt tempo i sortimentsutvecklingen och lanseringstakten av nya produktgrupper förstärks nu företagets ledarskap inom sortimentsutveckling ytterligare. Efter en noggrann rekryteringsprocess har Skånska Byggvaror nu funnit vad man sökte efter. Anders Wernberg, med gedigen erfarenhet av att utveckla sortiment och produkter som är starkt efterfrågat av byggvaruhandelns kunder.

Jag är glad att välkomna Anders till vårt team av skickliga medarbetare och till en plats i vår ledningsgrupp. Som sortimentschef kommer Anders att höja vår förmåga att ännu snabbare ta idé till lansering och erbjuda våra kunder marknadens bästa utbud inom byggvaror. Anders är en ledare som hyllar lagarbete genom dialog, kommunikation och engagemang. En person som tar en viktig position i vårt lagbygge och vars personlighet passar fint in i vår företagskultur, säger Anders Johansson Eickhoff, VD Skånska Byggvaror.

Anders Wernberg har lång erfarenhet av konsumentprodukter inom byggvaruhandeln och hade som sortimentschef på Hornbach ansvar för sortiment, prissättning, kampanjer, inköp, lager och erbjudande i butik. Han var bland annat med om att starta den första Hornbach-butiken i Sverige 2003. Nu satsar han på att bygga fortsatt snabb expansion för Skånska Byggvaror.

Skånska Byggvaror är i byggvarubranschen en absolut föregångare inom omnikanalhandel. Företaget har med inspirerande framgång tagit komplexa sortiment till kundernas hem och möjliggjort för dem att, oavsett handelsplattform, kunna skräddarsy passande produkter. Med nästan 20 års erfarenhet från kapitalvaruhandeln ser jag fram emot att tillföra kompetens inom sortiment och styrning som hjälper oss att nå högt uppsatta mål. Jag är särskilt glad att över att bli en del av ett expansivt och innovativt företag där vägen mellan tanke och handling är kort, säger Anders Wernberg, tillträdande sortimentschef på Skånska Byggvaror.

Skånska Byggvaror, Anders Johansson Eickhoff, VD, tel: 0733–22 30 00. Växel 042-25 30 00.

E-post:anders.johanssoneickhoff@skanskabyggvaror.seKanongatan 13, 254 67 Helsingborg.