Nu måste regeringen peka med hela handen

Nu måste regeringen peka med hela handen

Regeringen bör omgående ge Trafikverket i uppdrag att lösa upp knutarna i Västra stambanans båda ändar. Ett ansvarsfullt första steg från regeringen borde vara att ge Trafik-verket ett tydligt uppdrag att redan i år inleda lokaliseringsstudien av ett nytt dubbelspår mellan Göteborg-Alingsås. Dessutom att i infrastrukturpropositionen ta höjd för att finansiera det nya dubbelspåret, så att det kan stå klart 2035.

Det skriver Västra Stambanegruppen i sitt remissvar på Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplaneringen 2026-2037.

Västra stambanans betydelse i att försörja Sverige med gods och kompetens kan inte överskattas. Det gäller för såväl civila ändamål som för vårt försvar. Natointrädet innebär att transportinfrastrukturen granskas ur ytterligare ett perspektiv. Järnvägen som binder ihop väst och öst, mellan landets två största städer, ska även klara morgondagens krav, skriver gruppen vidare.

I innevarande plan kommer den viktiga förbindelsen mellan Sveriges två största städer inte ha någon avgörande förstärkning av kapaciteten på en tidsperiod av 25–30 år.

- Det håller naturligtvis inte! konstaterar ordförande Adam Johansson. Västra stambanan har sedan länge haft en kronisk, men nu eskalerande till akut, kapacitetsbrist och är samtidigt den viktigaste järnvägskopplingen för Sveriges godstransporter till landets viktigaste hamn - Göteborgs hamn.

Västra stambanegruppen pekar särskilt ut åtgärder i banans båda ändar; Stockholm och Göteborg samt i Hallsberg, där Nordens största rangerbangård och torrhamn finns.

- Regeringen och infrastrukturminister Andreas Carlson måste nu peka med hela handen och ge Trafikverket redan idag uppdraget att utreda nytt dubbelspår i väst, för att i nästa plan finansiera utbyggnaden. Kapacitetsbristen äventyrar tillväxten i hela landet, menar Adam Johansson.

Västra stambanegruppen bildades 1999 och samlar kommunerna utmed Västra stambanan. Sedan 2019 är också samarbetet öppet för medlemskap för regioner liksom för kommuner som inte ligger utmed banan och som vill verka för att öka kapaciteten och en förstärkt järnväg. Under åren har samarbetet utvecklats mellan kommunerna, men också med regionerna, näringslivet, Trafikverket och andra som har intresse av ökad kapacitet och robusthet på Västra stambanan.