SkiStar Sälen arbetar för vita vintrar även i framtiden med konkreta åtgärder för att nå de högt uppsatta klimatmålen

SkiStar Sälen fortsätter att visa vägen för hållbara vinterupplevelser med en rad nya initiativ som syftar till att minska dess klimatpåverkan. Folkkära Sälen, som är störst i Skandinavien, har under senaste året implementerat flera initiativ som t.ex. investeringar i elfordon samt laddinfrastruktur, elskotrar och solpaneler. Satsningen på Sortera mera-återvinningsstationer har gett effekt och blir fler.

- Vi är stolta över att vara en ledande destination i branschen när det gäller hållbarhet, säger Tomas Berg, SkiStar Sälens destinationschef. Genom att ersätta våra fordon med eldrivna alternativ och investera i solenergi, minskar vi vårt klimatavtryck och gör det möjligt för oss alla att njuta av vita vintrar även i framtiden.

Sedan flera år tillbaka drivs alla SkiStar Sälens pistmaskiner på det fossilfria bränslet HVO100. Förra året introducerades elskotrar och fler fordon byts kontinuerligt till elektrifierade. Samtidigt har investeringen i laddinfrastrukturen för elbilar tagit ytterligare ett kliv. Under det senaste året har flera av SkiStar Sälens fastigheter utrustats med solpaneler vilket ger egenproducerad energi för verksamheten.

- Den 1 januari 2027 träder en ny lag i kraft som kräver fastighetsnära insamling och sortering av hushållsavfall. Vi känner oss nu trygga med en bra lösning för återvinningsstationer s.k. Sortera mera som är till hälften nedgrävda. Fördelen med delvis nedgrävda är att det tar mindre plats, det är lätt för gästerna att sortera rätt och allt avfall hamnar i kärlet vilket skapar en ren och trevlig fjällmiljö. I dagsläget har vi 7 och kommer under 2024 etablera fler så vi totalt har 15 stycken. Vi kommer fortsätta planeringen och komplettera med fler återvinningsstationer där vi ser att behovet finns, avslutar Tomas Berg.

Fakta om Sortera mera återvinningsstationer:

9 fraktioner finns på varje station: Matavfall,Restavfall,Pappersförpackningar,Plast,Returpapper,Pant,Färgat Glas, Ofärgat Glas och Metall.

SkiStars klimatmål:

Enligt de fastställda klimatmålen kommer SkiStar att reducera sina totala utsläpp med 50% till 2030. Detta innebär en betydande minskning av företagets koldioxidutsläpp och en starkare satsning på hållbarhet och miljövänlig drift. Här finns detaljerad information om SkiStars klimatmål och vägen dit >

Om SBTi:

SBTi står för Science Based Targets initiative (Initiativet för vetenskapligt grundade mål) och är en globalt erkänd organisation som främjar och stöder företag att sätta vetenskapligt baserade mål för att minska sina växthusgasutsläpp och bekämpa klimatförändringarna. SBTi grundades 2015 av FN:s Global Compact, Världsnaturfonden (WWF), Världsnaturfonden (WRI) och CDP (tidigare Carbon Disclosure Project).

För mer information:

Tomas Berg, destinationschef SkiStar Sälen