SkiStars klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi)

SkiStars klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi)

För SkiStar kommer klimatförändringarna ha en direkt och betydande påverkan på verksamheten i framtiden där vita, kalla vintrar är en förutsättning för vinterverksamheten. Därför har bolaget satt ambitiösa klimatmål till 2030 att minska de totala utsläppen med 50% och att vara helt klimatneutrala i driften av fjällanläggningarna. För att försäkra sig om att arbetet med att minska klimatpåverkan är tillräckligt har klimatmålen utvecklats för att uppfylla målsättningarna i Parisavtalet, i linje med SBTis metod, som nu godkänt målen.

SkiStar AB åtar sig att minska utsläppen från växthusgaser i absoluta tal från scope 1 och 2 med 57,2 % till verksamhetsåret 2030/31 från verksamhetsåret 2020/21 som basår. Det kommer att innebära att utsläppen från SkiStars egen verksamhet kommer ligga närmare noll utsläpp.

Vidare har SkiStar satt ambitiösa mål för scope 3 och även inkluderat ett frivilligt mål som gäller SkiStars gästers resor till destinationerna.

• SkiStar förbinder sig att 66,1% av leverantörerna som omfattar köpta varor, tjänster och kapitalvaror kommer att ha klimatmål till 2026/27.
  • SkiStar åtar sig att till om med 2030/31:
  • fortsätta att köpa 100% förnybar el
  • minska utsläppen från bränsle- och energirelaterade aktiviteter samt avfall som genereras i verksamheten med 25% i absoluta tal
  • minska utsläppen av växthusgaser i absoluta tal från scope 3 från kategorin ”nedströms transport” och distribution med 50%, vilket är utöver miniminivån.

- Jag tror starkt på vikten av att driva vårt företag mot en hållbar framtid där vi är många företrädare från näringslivet idag som tillsammans verkar för att minska vår påverkan på klimatet. Genom att ansluta oss till Science Based Targets initiative (SBTi) och sätta vetenskapligt baserade mål för att minska våra utsläpp, tar vi ett konkret steg mot att bekämpa klimatförändringarna. Vi strävar efter att vara en förebild inom vår bransch genom att minska vår miljöpåverkan och skapa en positiv förändring för våra gäster, något som också bygger en intern stolthet, säger Stefan Sjöstrand, vd och koncernchef för SkiStar AB.

Redan idag har SkiStar genomfört flera åtgärder för att minska den negativa påverkan, t ex:

• Infört förnybar diesel (HVO100) i alla pistmaskiner som minskat utsläppen med 67%
  • Fördubblat antalet laddstolpar för elbilar på samtliga destinationer
  • Testat och köpt in den första eldrivna pistmaskinen som nu är i drift i Sälen
  • Köpt in 150 av världens första eldrivna serietillverkade elsnöskoter som kommer att minska utsläppen 230 ton CO2 under en vintersäsong, vilket motsvarar 11% av SkiStars totala direkta utsläpp från hela verksamheten
  • Investerat i det svenska företaget Vidde, som utvecklar en ny, eldriven snöskoter där tillverkningsprocessen också ska vara cirkulär och produceras i Sverige utanför Skellefteå
  • Driver alla anläggningar med förnybar energi från sol-, vind- och vattenkraft.

Målen publiceras på SBTi’s hemsida den 13 juli.

Läs mer om SkiStars hållbarhetsarbete: https://www.skistar.com/sv/corporate/hallbarhet/

Om SBTi
SBTi står för Science Based Targets initiative (Initiativet för vetenskapligt grundade mål) och är en globalt erkänd organisation som främjar och stöder företag att sätta vetenskapligt baserade mål för att minska sina växthusgasutsläpp och bekämpa klimatförändringarna. SBTi grundades 2015 av FN:s Global Compact, Världsnaturfonden (WWF), Världsnaturfonden (WRI) och CDP (tidigare Carbon Disclosure Project).

Förutom att SBT utvärderar och godkänner företags mål, vill man med initiativet också visa upp företag som har vetenskapliga målsättningar för att lyfta fram ökad innovation, minskad osäkerhet i lagstiftningen, stärkt förtroende från investerare, förbättrad lönsamhet och konkurrenskraft genererad av vetenskapligt baserade verksamhetsmål.

SBTi spelar en viktig roll i att främja övergången till en mer hållbar ekonomi genom att hjälpa företag att ta vetenskapligt grundade och ambitiösa åtgärder för att bekämpa klimatförändringarna och minimera sitt koldioxidavtryck. https://sciencebasedtargets.org/