Sköldkörtelförbundet deltar i Almedalsveckan 2023

Sköldkörtelförbundet deltar i Almedalsveckan 2023

Vår verksamhetsledare och medicinskt sakkunnig Katarina Nydahl och ordförande Anna Bergkvist kommer delta i årets Almedalsvecka.

• Under Almedalsveckan 2022 fick vi förmånen att prata om framtidens kompetensförsörjning i primärvården med Sveriges Yngre läkare (SYLF) från Läkarförbundets scen, nu hoppas vi återigen på spännande paneler och samtal säger Anna Bergkvist ordförande.

Almedalsveckan är en möjlighet för oss som förbund att få genomslag för våra viktigaste frågor och skapa nätverk och kontakter i vårt arbete för en bättre vård för den med sköldkörtelsjukdom.

På plats deltar vi gärna i paneler, samtal eller mingel kring frågor om:

• God och nära vård
  • Patientperspektivet i vården
  • Primärvårdens utmaningar kring resurser och att behålla kompetens
  • Uppföljning av patienter med livslånga sjukdomar
  • Läkemedelsförsörjningen och beredskapen i Sverige

Våra talespersoner:

Anna Bergkvist (till vänster), ordförande för Sköldkörtelförbundet
Katarina Nydahl (till höger), verksamhetsledare, medicinskt sakkunnig farmacie doktor på Sköldkörtelförbundet

Vi deltar tisdag-fredag.

Kategorier

Sköldkörtelförbundet arbetar för bästa möjliga hälsa hos en halv miljon sköldkörtelpatienter och rätten till en individanpassad vård. Sköldkörtelförbundet är en ideell organisation för personer med sköldkörtelsjukdom, anhöriga, andra närstående samt de som vill stödja förbundets mål och syfte. Förbundet har cirka 6000 medlemmar och samverkar med 11 länsföreningar runtom i landet. Stötta vårt arbete genom att Swisha en gåva till 123 048 66 96 eller bli medlem på skoldkortelforbundet.se

Anna Bergkvist

Presskontakt Ordförande 0702 848412

Ökad kunskap - Individanpassad vård - Friskare liv för alla med sköldkörtelsjukdom

Ökad kunskap – Individanpassad vård – Friskare liv för alla med sköldkörtelsjukdom, det är Sköldkörtelförbundets motto. Sköldkörtelförbundet är Sveriges enda organisation för personer med sköldkörtelsjukdom och som aktivt arbetar för bästa möjliga hälsa hos sköldkörtelpatienter och för att alla ska ha rätt till en individanpassad vård, i enlighet med Sveriges patientlag (2014:821).

Sköldkörtelföreningen har funnits sedan 1993 och blev 2017 Sköldkörtelförbundet, som är en ideell organisation för personer med sköldkörtelsjukdom, anhöriga, andra närstående samt de som vill stödja förbundets mål och syfte. Förbundet har cirka 6 600 medlemmar och samverkar med 12 länsföreningar runtom i landet.

Sköldkörtelförbundet verkar för förbättrad diagnostik, vård och behandling av sköldkörtelsjukdomar. Vi sprider kunskap, gör undersökningar, skriver pressmeddelanden, debattartiklar, anordnar föreläsningar och den årligen återkommande Sköldkörteldagen för att uppmärksamma Internationella sköldkörteldagen.

Genom kontakter och möten med politiker, myndigheter, vårdgivare, läkemedelsbolag och intresseorganisationer, i och utanför Sverige, arbetar vi för att skapa ett organiserat samarbete på bred front och därmed påverka vården till det bättre. Vi anser att forskning är vägen framåt för att utveckla såväl diagnostik som behandling av sköldkörtelsjukdom.

Sköldkörtelförbundet