Webbyråernas tredelade ben

På riktigt stora företag delas uppgifterna upp inom olika områden. En avdelning har hand om kommunikation, en annan marknadsföring och en tredje IT och datateknik. Men när en webbyrå arbetar måste alla dessa tre delarna sättas samman. Något som inte alltid är helt lätt med tanke på de krav som ställs på dagens webplatser.

Layout

Länge var målet med en webplats bara att den skulle vara estetisk snygg och förmedla ett budskap till besökaren. En informationsplats. Layouten stod då högst i prioritet. Fortfarande är det extremt viktigt med en snygg webplats för att locka besökarna att stanna kvar lite extra men det måste gå hand i hand med funktion och SEO.

Funktion

De som fortfarande är ute efter att enbart förmedla information kan mycket ofta skapa en egen webplats. När webbyråerna kommer in i bilden handlar det mer om djupa system som exempelvis att man ska kunna köpa varor, boka tjänster eller genomföra säkra betalningslösningar. Även dessa funktioner är extremt viktiga i kampen om kunderna då en krånglig filtreringsfunktion eller otydliga köpmöjligheter kan vara avgörande för om kunden avslutar sitt köp och vänder sig till någon annan sida. Redan här blir det en avvägning mellan vad man vill göra med layouten och vad som är praktiskt genomförbart med tanke på de funktioner som finns. Det ska visserligen vara snyggt men det är minst lika viktigt att kunderna hittar på sidan och anser att köpet går lätt och smidigt.

SEO

Försäljningen över internet ökar kraftigt och i och med det är det extremt viktigt för företagen att synas på nätet. Att ha en hemsida med snygg layout och perfekta funktioner hjälper inte mycket i det fallet att den ändå inte syns. SEO d.v.s. optimering mot Google har därför blivit en standard. Med tanke på att en perfekt väloptimerad sida mot Google inte alltid betyder en perfekt optimerad sida mot besökarna blir detta även till viss del en avvägning. Google behöver text, mycket text, för att lättare väga in vad en sida handlar om. Men det som främst säljer till kunden är bilder och korta beskrivningar. Sökmotorn kan ha svårt med PDF-filer och tabeller medan detta är något som uppskattas hos besökaren.

Från att sidan enbart varit en informativ och snygg webplats har alltså kraven ökat på webbyråerna. Nu ska layout, funktion och SEO gå hand i hand för att möta både kundernas och Googles krav. Väljs ett bort faller man.

Om Viström Web

Den Skövdebasrade webbyrån Viström Web är en totalleverantör av tjänster på webben.  Kunderna kommer från olika delar av Sverige och består av både små och stora företag. Ibland efterfrågas enbart vissa delar till webbplatsen så som ett websystem, en facebook-ap eller möjlighet till nyhetsbrev medan andra kunder efterfrågar helhetslösningar med kompletta webbplatser.

”Inget är omöjligt – Det tar bara lite längre tid”

• Webbtjänster

• webbyrå