Över 99 procent av alla blipp görs nu med grönt SL-kort, betalkort eller mobil.

Nyhet -

Inte möjligt att blippa Access-kort efter 31 mars – nu blippar resenärerna på nya sätt

Den 31 mars stänger SL ner det gamla biljettsystemet Access. Med knappt två månader kvar har man lyckats få över så gott som alla resenärer till att blippa med betalkort, app eller det nya, gröna SL-kortet.

Den 1 april går det inte längre att blippa sitt Access-kort i biljettläsarna. Access-korten och tillhörande system och biljettautomater har använts i snart femton år, de har nu tjänat ut och går inte längre att underhålla eller utveckla.

SL har förberett resenärerna på övergången under ett par år genom flera nya lanseringar. Till exempel har appsortimentet utökats med bland annat 30-dagarsbiljetten och det har blivit möjligt att blippa sitt betalkort för att köpa enkelbiljett. Ett nytt, grönt SL-kort har lanserats som rullades ut på bred front för ett år sedan.

– Det är fantastiskt att vi snart är i mål. Redan nu görs över 99 procent av alla blipp med betalkort, mobil eller grönt SL-kort. Nu hoppas vi att alla lämnar Access-kortet hemma den 1 april när de inte längre går att använda, säger Henrik Palmér, ansvarig för biljettförsäljning på SL.

Tre tips till den som fortfarande använder Access-kort

1. Om man har automatisk påfyllning på ett Access-kort säger man själv upp tjänsten på sl.se. Det är bra att göra direkt för att stoppa överföringarna och hinna resa upp pengarna före 1 april.
    2. Om man har en årsbiljett som räcker längre än 31 mars blir man kontaktad av SL:s kundtjänst om SL har kontaktuppgifter. Annars kan man kontakta SL:s kundtjänst själv för att få hjälp.
    3. Om man har reskassa kvar som inte räcker till en hel biljett kan man fylla på Access-kortet med så lite som en krona i spärrkioskerna till tunnelbanan och pendeltågen fram till och med den 31 mars. Från 15 februari går det inte längre att fylla på reskassa i biljettautomaterna men det går att ladda på reskassa som man köpt i e-handeln på sl.se fram till 28 februari.

Fakta – Vägen till nya sätt att resa på

• Övergången till ett nytt biljettsystem i SL-trafiken har pågått under ett par år.
    • I februari 2021 lanserades möjligheten att blippa betalkortet mot biljettläsarna för att köpa en enkelbiljett. Uppemot hälften av alla enkelbiljetter köps på det här sättet i dag.
    • I maj 2022 slutade SL:s ombud och spärrkiosker att sälja biljetter till Access-korten och det nya, gröna SL-kortet lanserades på bred front.
    • De nya korten kan laddas på i SL-appen istället för i en biljettautomat, och det går även att köpa biljett till dem i spärrkiosker och hos ombud.
    • För att resenärerna ska få tid att vänja sig vid nya sätt att betala resan på har SL stängt ner biljettautomaterna i etapper. De sista stängs ner den 31 mars och redan den 15 februari upphör möjligheten att fylla på reskassa direkt i biljettautomaterna.
    • Den 1 april går det inte längre att blippa Access-korten i biljettläsarna. Det kommer att finnas möjlighet att lösa in pengar som finns kvar på Access-kort under lång tid framöver.

Graf: Biljettförsäljning

Grafen visar fördelningen av sålda biljetter i SL:s gamla biljettsystem Access (blått) och det nya biljettsystemet (grönt).

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Cajsa Sjöbeck

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL

Lindhagensgatan 100