Digitalt friskhetsintyg för Covid-19

Småföretagarnas Riksförbund erbjuder nu sina medlemmar möjligheten till ett gratis digitalt antikroppsintyg genom appen Coronafree. Ett samarbete med techbolaget Giddir gör det lättare för medlemmar att skapa trygghet för sina kunder.

Kostnadsfritt digitalt antikroppsintyg till medlemmar
Småföretagarnas Riksförbund har inlett ett samarbete med techbolaget Giddir som utvecklat appen Coronafree. Giddir erbjuder nu alla medlemmar i Småföretagarnas Riksförbund som har genomgått en Covid-19-infektion ett kostnadsfritt digitalt antikroppsintyg i mobilappen. Som småföretagare möter man ofta många människor i sitt arbete. Som medlem i Småföretagarnas Riksförbund kan man nu få möjligheten att öka sina kunders trygghet i arbete oberoende av hur man möter dem.

Digitalt friskhetsintyg för Covid-19
Det har blivit viktigare än någonsin att ge sina kunder trygghet och att minimera risken för smittspridning. För att möten med kunder ska kunna ske på ett säkert sätt har techbolaget Giddir tagit fram en lättanvänd app till mobilen som gör det möjligt för användaren att på ett enkelt sätt lagra, verifiera och visa upp sitt digitala Covid-19 friskhetsintyg.

Skapar trygghet för kunder
Med detta digitala intyg kan till exempel städfirman eller hantverkaren skapa trygghet för sina kunder så ett besök i deras hem känns säkert och utan risk för smitta. Frisörer kan visa det för sina kunder så att de kan känna sig trygga i frisörstolen under klippningen.

Provresultat från en verifierad vårdgivare
När man testats positivt för antikroppar mot Covid-19 och har ett provresultat från en verifierad vårdgivare kan man använda sig av appens uppladdningstjänst för att registrera det. Det digitala intyget syns sedan i Coronafree-appen, tillgängligt att visa upp eller låta kunder skanna för att själva verifiera att intyget är äkta.

För mer information kontakta:
Mattias Andersson, Näringspolitisk samordnare, Småföretagarnas Riksförbund, mattias.andersson@smaforetagarna.se
Ulf Löfström, grundare Giddir, press@giddir.com

Om Giddir AB:
Giddir AB är ett Svenskt IT-bolag som grundades under 2016 och inriktar sig på hållbar och innovativ utveckling av digitala tjänster inom vårdsektorn. Initiativet Coronafree föddes ur den statliga tävlingen Hack The Crisis organiserat av Hack For Sweden och DIGG på uppdrag av Sveriges regering. Vår lösning blev en av sex vinnare och tävlingsvinsten blev startskottet till att gå från idé till färdig lösning.