Ett steg i rätt riktning!

Det är bättre att ta många små steg i rätt riktning än att ta ett stort steg framåt bara för att snubbla bakåt. När LO nu släppt på sina principer och presenterat ett förslag om utbildningsjobb så är detta ett stort steg framåt och en möjlig brytpunkt för att få till stånd en reform om enkla jobb, arbetsplatsförlagd utbildning och lägre ingångslöner. Men i konfliktytornas tidevarv riskerar skillnaderna i snarlika lösningsförslag leda till ett politiskt låst läge som på sikt sänker den svenska modellens styrka att hitta samförståndslösningar. Småföretagarnas Riksförbund anser att denna fråga är allt för viktig för att politiseras och föreslår fyra principer att utgå ifrån vid utformningen av en arbetsplatsförlagd utbildning.

LO:s förslag om utbildningsjobb ligger intressant nog i linje med både Moderaternas och Centerpartiets förslag om första jobbet avdrag och ingångsjobb. Samtliga förslag har goda intentioner och tillsammans kan de utgöra ett unikt underlag för en bred överenskommelse att införa ett lärlingssystem anpassat efter den moderna arbetsmarknadens villkor. Småföretagarnas riksförbund har skrivit både rapporter och artiklar i ämnet samt lämnat förslag på hur en arbetsplatsförlagd utbildning skulle kunna utformas som då även inkluderar små företags möjligheter att anställa inom ett sådant system. När nu så många organisationer och partier konstaterar ett behov av denna typ av utbildning/anställning så menar vi att det aldrig tidigare funnits så goda förutsättningar att förändringar ska ske. Därför uppmanar vi arbetsgivarorganisationer, fackförbund, partier till höger och till vänster att inte fokusera på förslagens skillnader utan istället utgå från gemensamma nämnarna för att så snabbt som möjligt sjösätta en lärlingsplan för framtiden.

Tudelningen på den svenska arbetsmarknaden är problematisk. De riktigt enkla jobben är få. Teknologisk utveckling, högre kunskapsinnehåll i samhälle och global konkurrens har lett till en situation där förkunskaper krävs för de allra flesta jobben. Resultatet är ett samhälle där många står utan arbete samtidigt som företagens tillväxt hämmas på grund av kompetensbrist. Detta är skadligt inte bara för enskilda individers eller ur företagarens perspektiv, utan också för att det urholkar Sveriges konkurrenskraft. Mindre och växande företag är jobbmotorn i svensk ekonomi och för att de utanför arbetsmarknaden ska kunna matchas in och successivt introduceras in i de många olika arbetsuppgifter som behöver utföras i små företag bör man ta hänsyn till fyra principer vid utformningen av en arbetsplatsförlagd utbildning som vi presenterade i en rapport 2016.

• Utformningen av ersättning till lärling och handledning
  • Anställningsform
  • Teoretisk utbildning som komplement till arbetsplatsförlagt lärande
  • Översyn och kvalitetskontroll

Småföretagarnas Riksförbund vill bidra till en bred överenskommelse kring en modell för arbetsplatsförlagd utbildning då vi är övertygade om det skulle bidra till ökad sysselsättning, minskat utanförskap, förbättrade sociala villkor och ökad tillväxt. Tillsammans kan vi ta små beslutsamma steg mot ett gemensamt mål och det är att föredra framför en aktörs stora steg mot en av motståndarna uppsatt snubbeltråd.

förbundsordförande