Omsättningsstöd förlängs – men räcker inte riktigt till ändå

Igår presenterade regeringen och stödpartierna Liberalerna och Centern ett förlängt krispaket till följd av Covid-19. Bland annat förlänger man stödet för korttidspermittering och omsättningsstöd.

- När man äntligen kunde presentera en åtgärd även för enskilda näringsidkare som hamnat mellan stolarna i de krispaket som presenterats hittills under 2020 så var det många som hyste förhoppningar. När man sedan läste kraven på att företaget måste ha tappat minst 50% av sin omsättning blev många, åter igen, bortprioriterade av staten. Många företag går just nu på knäna och gör allt de kan för att överleva detta kaosartade år, men alla har inte förlorat 50% av sin omsättning under en månad/period. En del har förlorat 30%, andra 48% och vissa förlorade över 90 % under våren men har därefter ”bara” tappat 35-49% per månad/period. Det blir inte mindre svårt för dessa företag att överleva för att de inte har samma konstanta omsättningstapp som andra bolag. På helåret blir förlusterna betydande, utan egen förskyllan, och staten som försäkringsbolag visar revor i seglen, säger Erik Sjölander, näringspolitisk talesperson, Småföretagarnas Riksförbund.

Man har gett beskedet att omsättningsstöd för även företagare med enskild firma förlängs över augusti, september och oktober.

- Vi såg stora brister i tidigare stödsystem. Om vi får önska så hoppas vi att reglerna blir mer lika dem hos våra grannländer Norge och Danmark så att en del vanligtvis friska företag kan överleva pandemin, säger Erik.

För mer information kontakta:
Erik Sjölander, näringspolitisk talesperson, Småföretagarnas Riksförbund
erik.sjolander@smaforetagarna.se