Gå direkt till innehåll
För många företagare som närmar sig pensionsåldern är det inte ett val att sluta jobba.

Oroväckande antal äldre företagare på marknaden

Flertalet svenska små- och medelstora företag drivs av en äldre generation. De skjuter ofta upp sin pension på grund av rädslan att företaget inte ska överleva eller av personliga ekonomiska skäl.

– Många företagare tänker att de ska sätta av pengar till pensionen, men plötsligt har det gått 30 år. I sämre tider prioriterar man inte sin lön och det speglar sig i pensionsbrevet, säger Erik Sjölander, Företagare.

Företagare väljer att gå i pension senare i livet än sina jämnåriga som är anställda. Anledningen kan vara låga pensioner trots de många och långa arbetsveckorna gjorda under arbetslivet. Enligt statistik från SCB brukar företagare jobba tio år längre än arbetstagare innan de har möjlighet att gå i pension. För många är valet att jobba det enda alternativet för att överleva, medan omställningen från företagare till pensionär ett alldeles för stort steg för andra. Erik berättar att många av hans vänner som är över 60 år och egna företagare inte har tänkt tanken på att gå i pension än. Företagande är både en livsstil och en sysselsättning som tar upp mycket av ens fritid.

– Själv har jag betalat in tjänstepension i över 30 år och har haft möjlighet att gå i pension under en längre tid. Jag sa till mina barn att jag skulle gå i pension vid 50, men då skrattade de bara åt mig. Jag jobbar med många spännande projekt, men det är ju mysigt med barnbarn också så jag kanske går ner till heltid istället, säger Erik Sjölander.

För en del som närmar sig pensionsåldern är det inte ett val att sluta jobba.

– Många kvinnor i pensionsåldern har varit tvungna att starta verksamheter för att deras pension inte räcker. Det är lite olika skäl till varför många jobbar upp i åldrarna, säger Erik Sjölander.

Landsbygden kan dö ut

Det finns även en kollektiv rädsla bland äldre företagare om att företaget ska gå i graven när de väl pensionerar sig. Många företagare främst på glesbygden har svårt att hitta en efterträdare och många gånger kan det bli en kostsam historia. Det kan i sin tur leda till att jobbmöjligheter försvinner från orten.

– En fara är att vi som är gamla företagare dör och då försvinner helt plötsligt både arbetstillfällen och en service som i normala fall hade funnits på orten, till exempel lanthandel, verkstad eller måleri, avslutar Erik Sjölander.