Oväntade siffror – många låginkomsttagare bland företagare

Bland Sveriges företagare tillhör hela elva procent gruppen låginkomsttagare. Företagare har ingen inkomstgaranti alls och löper därför större risk att hamna utanför skyddsnätet.

– Många företagare lever i en illusion om att allt kommer att lösa sig senare, men kan du inte plocka ut en ordentlig lön kan du heller inte spara undan till pension, ta ut semester eller få ersättning när du är sjuk eller föräldraledig, säger Mats Eriksson, styrelseledamot Småföretagarnas Riksförbund.

När Mats Eriksson första gången startade eget företag för 20 år sedan hade han stora drömmar och målsättningar; han skulle kunna ta ut en bra lön, köra företagsbil och samtidigt få jobba med något han brann för. Efter några år insåg han att bilden av att vara egenföretagare många gånger är förskönad och att det tvärtemot hans föreställningar var ett otroligt tufft och slitsamt uppdrag. Bland annat för att du till en början inte kan ta ut en ordentlig lön samtidigt som du har höga krav från både banker och skatteverket – något som han menar att många egenföretagare inte tänker på. Faktum är att företagare är den grupp som tjänar allra minst i samhället, och där du dessutom riskerar att gå i personlig konkurs om ditt företag går dåligt. Siffror från Nimo Sanandajis rapport ”Nödvändighetsföretagarna” från 2017, visar att elva procent av alla företagare i Sverige är låginkomsttagare.

– Att det finns så många låginkomsttagare bland företagare är egentligen inte så förvånande för mig. Det tar otroligt lång tid att bygga upp ett kapital som gör att du kan ta ut en hygglig lön. Har du varit anställd innan är det kanske svårt att förstå att du som företagare lever helt utan skyddsnät till en början, varför det är otroligt viktigt att redan i ett tidigt skede planera för framtiden, säger Mats Eriksson.

Behövs en realistisk bild av företagandet

I sitt yrke har Mats Eriksson träffat många entreprenörer genom åren, människor som brinner för sina verksamheter men som går på knäna när det kommer till att få ekonomin att gå ihop. De flesta småföretagare ute i landet har inga stora drömmar om att bli nästa Ingvar Kamprad, utan de vill få ha kvar sina butiker, restauranger eller frisörsalonger för att de bidrar med glädje, nytta och arbetsmöjligheter åt bygden. Enligt Mats Eriksson är dessa mindre företag otroligt viktiga för Sveriges framtid och han menar att det behövs en mer realistisk bild av hur det är att vara företagare idag.

– Det måste till mer kunskap till unga företagare om hur det faktiskt ser ut, vilka regelverk som gäller och vilka finansiella möjligheter som finns. Det är lätt att hamna i fällan att kanske leva på sin partners inkomst i några år, men vad händer om ditt företag går i konkurs? Då har du ingen bottenplatta att stå på, du riskerar att stå utan ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom, VAB eller föräldraledighet och du har inte kunnat spara till pensionen, säger Mats Eriksson.

Risk att färre blir företagare

Mats Eriksson menar att faktumet att många företagare är låginkomsttagare är oroväckande för framtiden, men att fördelarna med att ha eget ofta väger upp.

– Det finns en risk att människor drar sig för att starta företag eftersom det finns brister i den sociala tryggheten, för krångliga regelverk och för höga kostnader till exempel. Samtidigt lockas många av de friheter som kommer med företagandet. Villkoren för företagare måste förbättras, samtidigt som många företagare måste agera smartare när det kommer till ekonomin, avslutar Mats Eriksson.

Mats Eriksson är styrelseledamot i Småföretagarnas Riksförbund och driver Facebooksidan ”En företagares vardag”.