Betyget på patientmaten fortsätter uppåt

Smaken, doften och konsistensen på maten har blivit bättre. Det uppger patienterna på Södertälje sjukhus, Danderyds sjukhus, Karolinska universitetssjukhuset i Solna och Huddinge i en nyligen genomförd patientenkät. Sedan avtalets start år 2009 har måltidsleverantören Sodexo och sjukhusen successivt ökat nöjdheten med måltiden som helhet från 55 procent till 70 procent.

– Vi ser att den upplevda servicen kring måltiden har betydelse för nöjdheten. Därför är det glädjande att sjukhusen i större omfattning än tidigare avlastar vårdpersonalen och köper in både mat och service från oss, säger Jonas Parkvall, ansvarig för Sodexos patientmåltider i Stockholm.

Den upplevda servicen mäts genom att fråga patienterna om vilka valmöjligheter de erbjöds i samband med måltiden. Det handlar om när och vad de vill äta men också om de fick välja till sallad, bröd, smör och mellanmål. På avdelningar med enportionslösning där patienterna upplever god service med många valmöjligheter uppger 83 procent att de är positiva till måltiden som helhet. Detta kan jämföras med 52 procent där servicen upplevs som låg.

På frågan om vad patienterna jämför maten med när de betygsätter den uppger majoriteten, 37 procent, att de jämför med hemlagad mat. Endast 14 procent jämför med måltid på annat sjukhus.

Jonas Parkvall, Distriktchef
E-post: jonas.parkvall@sodexo.com

Eva Kristensson, Kommunikationsdirektör Sodexo

Sodexokoncernen
Sodexo är världsledande inom Quality of Life Services – service för livskvalitet, en grundläggande faktor för individers och organisationers förmåga att prestera. Med verksamhet i 80 länder, servar vi 75 miljoner människor varje dag genom vår unika kombination av On-site Services, Benefits and Rewards Services och Personal and Home Services.

Genom mer än 100 tjänster erbjuder vi våra kunder integrerade servicelösningar som har utvecklats genom mer än 45 års erfarenhet inom reception, säkerhet, underhåll, städning, måltidstjänster, facilities management, kortlösningar och hushållsnära tjänster.

Sodexos framgångar grundas på vår oberoende ställning, vår hållbara affärsmodell och vår förmåga att ständigt utveckla och engagera våra 428 000 medarbetare över hela världen.

Nyckeltal (31 augusti, 2013)
18,4 miljarder euro i omsättning
428 000 medarbetare
33, 300 uppdrag
11,4 miljard euro i börsvärde (13 november 2013)

Sodexo i Norden
7,5 miljarder kr i omsättning
11 000 medarbetare

Quality of Life Services

Sodexo är världsledande inom Quality of Life Services – service för livskvalitet, en grundläggande faktor för individers och organisationers förmåga att prestera. Med verksamhet i 64 länder, servar vi 100 miljoner människor varje dag genom vår unika kombination av On-site Services, Benefits and Rewards Services och Personal and Home Services.

Genom mer än 100 tjänster erbjuder vi våra kunder integrerade servicelösningar som har utvecklats genom mer än 50 års erfarenhet inom reception, säkerhet, underhåll, städning, måltidstjänster, facilities management; allt ifrån tjänster och program som främjar medarbetarnas engagemang i lösningar som förenklar och optimerar deras rörlighet och hantering av kostnader till hushållsnära tjänster, daghem och conciergetjänster.

Sodexos framgångar grundas på vår oberoende ställning, vår hållbara affärsmodell och vår förmåga att ständigt utveckla och engagera våra 420 000 medarbetare över hela världen.