Sodexo räddar mat tillsammans med Meal Makers

Sodexo räddar mat tillsammans med Meal Makers

Servicebolaget Sodexo har inlett ett samarbete med foodtech-bolaget Meal Makers som gör det möjligt att rädda tonvis med mat. Genom en digital marknadsplats får inköpare på Sodexos restauranger kännedom om vad som finns i livsmedelsproducenternas lager och som av olika anledningar riskerar att bli matsvinn.

Tidigare har tonvis med livsmedel kasserats från livsmedelsproducenternas lager på grund av till exempel kort bäst före-datum eller defekta förpackningar. Meal Makers är en hybrid mellan en digital grossist och marknadsplats där privata och offentliga kök får möjlighet att köpa livsmedel som riskerar att bli till matsvinn direkt från producentens lager.

Sodexo är först ut på den privata marknaden med en gemensamt utvecklad digital lösning som säkerställer att livsmedel som räddas uppfyller företagets samtliga krav.

- Vi har redan räddat flera ton livsmedel. För att nå både våra egna och FN:s klimatmål måste mängden mat som slängs helt i onödan omgående minimeras. Genom samarbetet är vi med och minskar svinn som uppkommer även utanför våra egna verksamheter, säger Magnus Holmegård, inköpschef livsmedel Sodexo Sverige och Danmark.

I dagsläget omfattar Meal Makers marknadsplats drygt 80 svenska leverantörer. För att undvika onödiga transporter samfraktas beställda varor med livsmedel till butiker och företag i samma område.

-Jag är övertygad om att samarbetet kommer att inspirera och visa vägen för fler privata aktörer, liknande det vi ser på den offentliga sidan. När de stora kommunerna väljer att upphandla vår tjänst möjliggör de samtidigt för fler, säger Christian Pettersson, vd och medgrundare Meal Makers.

Sodexo påbörjade ett omfattande matsvinnsarbete 2012 och mäter sedan dess dagligen matsvinn som uppkommer i kök och restauranger. Flera åtgärder har vidtagits för att nå företagets globala mål om att halvera matsvinnet från de egna verksamheterna fram till och med 2025.

Magnus Holmegård, Inköpschef livsmedel Sodexo Sverige och Danmark
e-post: magnus.holmegard@sodexo.com

Sodexokoncernen
Sodexo grundades av Pierre Bellon i Marseille 1966 och är världsledande inom hållbara måltider och service för värdefulla upplevelser genom varje ögonblick i livet; lärande, arbete, hälso- och sjukvård samt fritid & nöjen.

Sodexo har verksamhet i 53 länder och våra 422 000 medarbetare servar 100 miljoner människor varje dag. Sodexokoncernen utmärker sig för sitt oberoende och grundarfamiljens delägande, sin hållbara affärsmodell och serviceutbudet med måltidstjänster, FM-tjänster och lösningar för medarbetarförmåner. Detta varierande erbjudande möter alla utmaningar i vardagen med ett dubbelt mål: att förbättra livskvaliteten för våra medarbetare och dem vi servar, och bidra till ekonomiska, sociala och miljömässiga framsteg i de samhällen där vi är verksamma. För oss går tillväxt och socialt engagemang hand i hand. På Sodexo är vårt syfte att skapa en bättre vardag, för ett bättre liv för alla.

Sodexo är medlem i CAC Next 20, CAC 40 ESG, CAC SBT 1.5, FTSE 4 Good och DJSI Index

Nyckeltal
21,1 miljarder euro i omsättning
422 000 medarbetare (31 augusti 2022)