Soffbord i mahogny med underrede av infärgad rödbok. Bordet ingick i Triva-serien och ritades 1954 av David Rosén. Foto: Björn Dahlgren

Sörmlands museum öppnar NK-utställning 2023

I mars 2023 öppnar Sörmlands museum en utställning om NK:s möbelverkstäder i Nyköping, en epok som varade mellan 1904 och 1973.

- Utställningen är en storsatsning och den första som tar ett helhetsgrepp om historien kring NK:s möbeltillverkning, säger länsmuseichef Susanna Janfalk.

1902 grundas AB Nordiska Kompaniet. Två år senare – 1904 – grundas verkstäderna i Nyköping, där NK:s möbelproduktion äger rum. Antalet anställda växer snabbt och bland yrkesgrupperna finns snickare, metallarbetare, bildhuggare, bonare och förgyllare.

Vid verkstäderna tillverkas bland annat armaturer, båtar, flygplan, slädar och bilar, men i huvudsak görs här möbler och inredningar. Sveriges främsta arkitekter och formgivare anlitas, bland dem Carl Bergsten, Axel Einar Hjorth och Kerstin Hörlin-Holmquist. I början handlar det om dyrbara praktpjäser för en exklusiv målgrupp, senare blir NK först i Sverige med monteringsbara möbler i platta paket. Många är också de stora och prestigefyllda inredningsuppdragen – bland annat Konserthuset och flera salar i Stadshuset i Stockholm.

Verksamheten spänner över nära sju decennier och är en viktig del av Sveriges designhistoria.

Nu producerar Sörmlands museum en utställning om möbelverkstäderna med föremål ur de egna samlingarna, men även en hel del inlån. Utställningen planeras att pågå under ett år.

- Sörmlands museum har ett unikt material från perioden. Här finns en stor samling möbler och andra föremål från verkstäderna, fotografier, film och insamlade berättelser. Tillsammans med inlån från andra museer, institutioner och privatpersoner ger detta oss möjlighet att – parallellt med designhistorien – lyfta fram hantverket och hantverkarna bakom möblerna, säger utställningsproducent Lena Landerberg.

- Med tanke på den betydelse som NK:s möbler haft i svensk designhistoria är ambitionen att nå ut regionalt, nationellt och förhoppningsvis också internationellt, säger Susanna Janfalk.

Utställningen – NK:s möbler – kommer att uppta 350 kvadratmeter och blir den hittills största tillfälliga utställning som visats i museibyggnaden. Möbler från hela tidsperioden kommer att rymmas i en scenografi skapad av TAF Arkitektkontor – Gabriella Lenke och Mattias Ståhlbom. För den grafiska formen står Ateljé Grotesk.

Inför utställningen tar Sörmlands museum även fram en rikt illustrerad publikation med fördjupande texter som sätter NK-möblerna i en historisk kontext. Författare är designhistorikern Sara Kristoffersson.

Samarbetspartners till projektet är Nyköpings kommun och AB Nordiska Kompaniet.

Kontakt:

Utställningsproducent Lena Landerberg, 076-724 91 85, lenakristina.landerberg@regionsormland.se

Kommunikatör Malén Eneberg, 072-083 87 71, malen.eneberg@regionsormland.se

Bilder på möbler ur Sörmlands museums NK-samling:

Fåtölj ”Stor Adam” med fotpall ”Fikonlövet” i svart skinn, formgivna av Kerstin Hörlin-Holmquist på 1950-talet. Fåtöljen och fotpallen var en del av möbelfamiljen Paradiset som ingick i NK:s Triva-serie.

Foto: Björn Dahlgren

Den formpressade stolen är designad av Elias Svedberg. Den togs fram till Triennalen i Milano 1957, men producerades inte under någon längre tid.

Foto: Björn Dahlgren

Nattbord i bonad citron och valnöt, formgivet av Axel Einar Hjorth. Modellen heter Marianne och presenterades på NK:s vårutställning 1935.

Foto: Björn Dahlgren

Under konstindustriutställningen i Stockholm 1909 lottades en hel villa med tillhörande möblemang ut. Villans möbler, bland annat detta skåp ritat av Adolf Nordenborg, tillverkades vid NK:s verkstäder.

Foto: Björn Dahlgren

Bilder ur Sörmlands museums arkiv:

Metallsliperiet vid NK:s verkstäder omkring 1915. I metallverkstaden arbetade kvinnor under hela NK:s produktionstid.

Foto: okänd (SLM R202-84-3)

Tapetserarverkstaden vid NK:s verkstäder omkring 1920. Till vänster i bild skymtar några sömmerskor i syrummet.

Foto: okänd (SLM R115-91-5)

Sprutlackering av stolar i serien Futura 1954, formgivare David Rosén.

Foto: Erik Holmén, AB Nordiska Kompaniet (SLM M028998)